در این فصل از کتاب ضمن پرداختن به ساختار تحریمهای خودروسازی، بند «تعلیق تحریمهای صنعت خودروسازی» از توافق ژنو، مورد بررسی قرار گرفته است.
فهرست فصل پنجم
1- تحریمها و محدودیتهای خارجی صنعت خودروسازی
1-1- تحریم رسمی آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران
1-2- تحریم «خدمات مرتبط» با صنعت خودروسازی
1-2-1- بخش مالی و بانکی
1-2-2- بخش کشتیرانی و بیمهی حمل و نقل
1-3- فشارهای غیر رسمی آمریکا به خودروسازان جهانی
1-3-1- دوو
1-3-2- نیسان
1-3-3- پژو
1-3-4- کیاموتورز
1-3-5- هیوندای
1-4- میزان تأثیر تحریمها و محدودیتهای خارجی بر صنعت خودرو
1-4-1- میزان تأثیر هر یک از تحریمها و محدودیتهای خارجی
1-4-2- سهم تحریمها در مشکلات صنعت خودروی کشور
2- امتیاز مربوط به تعیلق تحریم خودروسازی در توافق ژنو
3- بحثی در مورد واردات خودروی کامل (CBU)
4- صنعت خودروسازی پس از توافق ژنو
4-1- همایش بینالمللی صنعت خودرو
4-1-1- ادعای حضور خودروسازان خارجی به خاطر توافق ژنو
4-1-2- ادعای حضور خودروسازان آمریکایی
4-1-3- ادعای مسابقهی خودروسازان خارجی برای عقد قرارداد با ایران
4-1-4- دستاورد همایش
4-2- سفر هیئت فرانسوی به ایران
4-2-1- ایجاد احساس نیاز به توافق جامع در فضای ایران
4-2-2- نتیجهی واقعی سفر
4-3- روند واردات قطعات وسایل نقلیه
4-3-1- واردات از اروپا
4-3-2- واردات از کرهی جنوبی و ژاپن
4-3-3- واردات از چین و امارات
4-3-4- گزارشهای رسمی شرکت رنو
4-3-5- تأخیر در تحویل L90 به دلیل کاهش شدید تولید
4-3-6- توقف تولید مگان
4-3-7- تحریم به خاطر فروش ضبط صوت خودرو
4-4- بررسی ادعای افزایش تولید به خاطر توافق ژنو
4-4-1- آغاز افزایش تولید چند ماه پیش از اجرای توافق
4-4-2- محصولات اصلی در موضوع افزایش تولید
4-4-3- علت واقعی افزایش تولید
4-5- ادامهی روند افزایش قیمت و عدم تغییر کیفیت
4-6- تعلیق تحریم خدمات مرتبط
4-6-1- تعلیق تحریم مالی و بانکی
4-6-2- کشتیرانی و بیمهی حمل و نقل
4-7- اظهارات مسئولین پیرامون عدم ایجاد گشایش پس از اجرای توافق
4-8- موکول شدن ازسرگیری همکاریها به بعد از توافق جامع
5- جمعبندی
ارجاعات
یکی از ویژگیهای کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» مستند بودن آن به منابع فراوان، متنوع و اصیل است. همانطور که در کتاب گفته شده است، برای دسترسی به این منابع و مطالعهی بیشتر، لینک اصلی آنها در سایت کتاب قرار داده شده است. به دلیل آنکه پایگاههای اینترنتی ممکن است بعد از مدتی به دلایل مختلف (مشکلات سرور، عدم مراقبت از آنها، بیتوجهی صاحبان آنها و…) قابل دسترس نباشند، از آنها نسخهی ذخیره شدهای هم در سایت قرار گرفته است تا علاقهمندان و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند.
ارجاعات فصل پنجمِ کتاب را مشاهده میکنید:
[1] «شروط ایران برای متقاضیان خارجی خرید سهام خودروسازان»، خبرگزاری مهر، 10 آذر 1393، شناسهی مطلب: 2433367. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[2] «Authorizing the Implementation of Certain Sanctions Set Forth in the Iran Freedom and Counter-Proliferation Act of 2012 and Additional Sanctions With Respect to Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 3 ژوئن 2013. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[3] «Statement by the Press Secretary on the Presidential Determination Pursuant to Section 1245(d)(4)(B) and (C) of the National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2012»، وبسایت رسمی دولت آمریکا، 30 مارس 2012. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[4] «National Defense Authorization Act For Fiscal Year 2012»، وبسایت رسمی دفتر انتشارات دولت آمریکا، 31 دسامبر 2011. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[5] «آیا صنعت خودرو نفسهای آخر را میکشد؟!»، پایگاه خبری تحلیلی فرارو، به نقل از هفتهنامهی تجارت فردا، 20 آبان 1391، شناسهی مطلب: 131809. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[6] «تأثیر افزایش تورم و تشدید تحریمها بر افزایش قیمت خودرو»، پایگاه خبری خبر خودرو، 22 بهمن 1391. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[7] «رنو هم از ایران رفتنی شد!»، پایگاه خبری تحلیلی پرشین خودرو، 15 آبان 1391، شناسهی مطلب: 16466. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[8] «چرایی موافقت با افزایش قیمت خودرو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2928، 5 خرداد 1392، شناسهی مطلب: 723715. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[9] «تأثیر بسزای نرخ ارز مبادلهای در صنعت خودرو»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، 9 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 4819388. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[12] «نامهی خودروسازان به سازمان حمایت برای اصلاح شیوهی قیمتگذاری خودرو»، خبرگزاری فارس، 6 بهمن 1391، شناسهی مطلب: 13911104000935. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[15] «نیسان تهدید شد: اگر از ایران خارج نشوید، قرداد میلیاردیتان با نیویورک لغو میشود»، پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، به نقل از تایمز اسرائیل، 9 اردیبهشت 1391، شناسهی مطلب: 60904. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[16] «شرط ماندن رنو در ایران»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2983، 13 مرداد 1392، شناسهی مطلب: 744882. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[17] «رنو درخواست تحریم ایران را رد کرد»، خبرگزاری ایسنا، 17 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 91011703602. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[18] «ایران بدون پژو، پژو بدون ایران»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2607، 15 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 442389. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[19] «GM Says Peugeot Has Suspended Shipments to Iranian Car Maker»، پایگاه روزنامهی وال استریت ژورنال، 28 مارس 2012. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[20] «سود و زیان بازگشت پژو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3092، 27 آذر 1392، شناسهی مطلب: 773863. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[21] «متن گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی»، خبرگزاری فارس، 29 تیر 1393، شناسهی مطلب: 13930429000245. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[22] «ایران بدون پژو، پژو بدون ایران»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2607، 15 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 442389. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[23] «مستندات کاهش ۶۰ درصدی تولید پژو ۲۰۶ در سال 91»، خبرگزاری فارس، 20 اردیبهشت 1391، شناسهی مطلب: 13910220000946. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[24] «1.6 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد»، خبرگزاری ایسنا، 27 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 91012709189. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[25] «عملکرد خودروسازان در سال 90؛ موفقیتها و چالشهای پیش رو»، پایگاه خبری خبر اقتصادی، 6 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 1148. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[26] «آمار رسمی تولید خودرو اعلام شد /۹۲۰ هزار دستگاه در سال ۹۱»، خبرگزاری تسنیم، 10 اردیبهشت 1392، شناسهی مطلب: 44625. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[27] «صنعت خودرو ایران در تنگنای 2 سال تحریم»، پایگاه خبری تحلیلی پرشین خودرو، 8 آبان 1392، شناسهی مطلب: 27138. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[29] «توقف تولید ریو و کاهش تولید گل و پروتون»، پایگاه خبری تحلیلی فرارو، 15 تیر 1387، شناسهی مطلب: 12824. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[30] «South Korea Unveils Sanctions Aimed at Iran’s Nuclear Program»، پایگاه شبکهی سی ان ان، 8 سپتامبر 2010. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[31] «S Korea Ban Ends Tehran’s Kia Imports»، پایگاه روزنامهی فایننشال تایمز، 13 سپتامبر 2010. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[32] «بررسی ابعاد تحریم کیا موتورز علیه خودروسازان ایرانی»، پایگاه خبری بورس نیوز، 24 شهریور 1389، شناسهی مطلب: 35994. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[34] «تحریم یا ایربگ؛ کدامیک ریو را از ایران گرفت؟»، پایگاه خبری تحلیلی بازارخبر، 16 اسفند 1390، شناسهی مطلب: 19745. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[35] «تحریمها لغو شود، چند مدل جدید خودرو به بازار میآید / شروط خودروسازان برای دور جدید همکاری با خارجیها»، آرشیو پایگاه خبری تحلیلی شبکهی ایران، 25 دی 1392، شناسهی مطلب: 194051. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[36] «لغو تحریمها خودرو را ارزان نمیکند»، روزنامهی قانون، شمارهی 343، 1 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 32486. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[38] «هیوندای هم اشتباه خواهرش را تکرار کرد»، خبرگزاری ایسنا، به نقل از روزنامهی نیویورک تایمز، 18 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 91011703607. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[40] «خودروهایی که با ایران خداحافظی کردند»، خبرگزاری ایسنا، 22 مرداد 1393، شناسهی مطلب: 93052210934. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[41] «رشد قیمتها در بازار خودرو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2771، 6 آبان 1391، شناسهی مطلب: 519639. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[42] «داستان تولید خودرو از بهار 90 تا بهار 92»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2967، 23 تیر 1392، شناسهی مطلب: 739854. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[43] «1.6 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد»، خبرگزاری ایسنا، 27 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 91012709189. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[44] «چرایی موافقت با افزایش قیمت خودرو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2928، 5 خرداد 1392، شناسهی مطلب: 723715. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[45] «چگونه میتوان خودروسازی را به مسیر اصلی خود بازگرداند؟»، پایگاه عیار آنلاین، 16 اسفند 1393، شناسهی مطلب: 116332. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[46] «فقط 30 درصد مشکلات خودروسازی از تحریم است»، پایگاه جام جم آنلاین، 30 آبان 1392، شناسهی مطلب: 1277554983122820000. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[47] «سخنان دیوید کوهن، معاون وزیر خزانهداری، در جلسهی استماع مجلس سنا دربارهی تحریمهای ایران»، وبسایت رسمی ادارهی برنامههای اطلاعات بینالمللی وزارت خارجهی آمریکا، 7 ژوئن 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[48] «سخنان دیوید کوهن، معاون وزیر خزانهداری در جلسهی استماع کمیتهی مجلس سنا دربارهی طرح کاری مشترک با ایران»، وبسایت رسمی ادارهی برنامههای اطلاعات بینالمللی وزارت خارجهی آمریکا، 17 دسامبر 2013. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[49] «برنامهی مشترک اقدام (معاهدهی ژنو)»، پایگاه یک بیست، 15 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 1151. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[50] «لغو تحریم خودرویی ایران از امروز / پای خودروسازان آمریکایی به ایران باز میشود؟»، خبرگزاری تسنیم، 30 دی 1392، شناسهی مطلب: 254413. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[51] «لغو تحریم 568 روزهی خودرو از امروز / بازار سرمایه و خودرو چه واکنشی نشان میدهند»، پایگاه اقتصاد ایران آنلاین، 30 دی 1392، شناسهی مطلب: 221862. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[52] «Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran»، وبسایت رسمی وزارت خارجهی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسهی مطلب: 220046. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[54] «Guidance Relating to the Provision of Certain Temporary Sanctions Relief in Order to Implement the Joint Plan of Action Reached on November 24, 2013, Between the P5+1 and the Islamic Republic of Iran»، وبسایت رسمی وزارت خارجهی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسهی مطلب: 220049. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[55] «Frequently Asked Questions Relating to the Temporary Sanctions Relief to Implement the Joint Plan of Action between the P5+1 and the Islamic Republic of Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 20 ژانویه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[56] «Effective July 1, 2013: Executive Order 13645, Implementing the Iran Freedom and Counter-Proliferation Act of 2012 and Authorizing New Iran Sanctions»، پایگاه گروه مشاوران دعاوی بینالمللی استپتو (Steptoe)، 1 جولای 2013. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[58] «UANI Applauds Fiat’s Decision to End Certain Business in Iran»، پایگاه اتحاد علیه ایران هستهای (United Against Nuclear Iran)،
25 می 2012. (منبع اصلی، صفحهی ذخیره شده)
[59] «Bowing to Pressure, Porsche Joins Hyundai in Ending Business with Iran»، پایگاه شبکهی فاکس نیوز، 16 آوریل 2012. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[60] «با اقدام غیر اخلاقی تویوتا تحریم خودروسازان وارد فاز جدیدی شد»، پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین، 22 مرداد 1389، شناسهی مطلب: 83737. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[61] «سود 1400 میلیاردی واردات خودرو برای چند خانواده / کره و ژاپن چگونه ایران را دور زدند؟»، پایگاه خبری تحلیلی فردا، 9 مهر 1393، شناسهی مطلب: 370805. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[62] «رشد ۷۵ درصدی واردات خودرو در سال ۹۲»، خبرگزاری ایلنا، 28 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 168694. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[63] «اثر عوامل مختلف در رشد واردات خودرو، ضرورت افزایش تعرفهی واردات متناسب با تحریم، ثبات نرخ ارز و کاهش تورم»، پایگاه خبری خبر اقتصادی، 18 شهریور 1393، شناسهی مطلب: 28027. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[64] «واردات خودرو به ایران در سال 89 / کره پیشتاز واردات خودرو به ایران / واردات 43 هزار خودرو به ارزش 892 میلیون دلار»، خبرگزاری ایسنا، 20 فروردین 1390، شناسهی مطلب: 9001-06071. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[65] «افت واردات، افت صادرات»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 2613، 22 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 443444. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[66] «واردات خودرو از مرز یک میلیارد دلار گذشت»، خبرگزاری ایسنا، 25 فروردین 1392، شناسهی مطلب: 92012508545. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[67] «سهم 35 درصدی خارجیها از بازار خودروی ایران»، خبرگزاری ایسنا، 27 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 93022716773. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[68] «در سال گذشته صورت گرفت؛ افزایش 30 درصدی واردات خودرو»، خبرگزاری ایسنا، 1 اردیبهشت 1394، شناسهی مطلب: 94020100003. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[75] «دیپلماسی صنعتی کلید خورد»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3077، 10 آذر 1392، شناسهی مطلب: 769944. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[76] «احتمال نهایی شدن مذاکرات ایران با خودروسازان خارجی»، خبرگزاری ایسنا، 5 آذر 1393، شناسهی مطلب: 93090503353. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[77] «مسابقهی پژو، رنو و فیات برای ورود به ایران»، پایگاه همشهری آنلاین، 23 آذر 1392، شناسهی مطلب: 242468. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[78] «Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran»، وبسایت رسمی وزارت خارجهی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسهی مطلب: 220046. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[79] «سود و زیان بازگشت پژو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3092، 27 آذر 1392، شناسهی مطلب: 773863. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[80] «بزرگان صنعت خودرو نهم آذر به ایران میآیند»، خبرگزاری ایسنا، 21 مهر 1392، شناسهی مطلب: 92072113065. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[81] «نخستین همایش بینالمللی صنعت خودرو 9 آذرماه برگزار میشود»، خبرگزاری ایرنا، 8 آبان 1392، شناسهی مطلب: 80875082 (3610110). (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[82] «سیاه و سفید همایش بینالمللی صنعت خودرو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3091، 26 آذر 1392، شناسهی مطلب: 773624. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[83] «نتایج مذاکرات وزیر صنعت با مسئولان شرکت رنو»، خبرگزاری ایسنا، 10 آذر 1393، شناسهی مطلب: 93091006299. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[84] «امتناع نمایندهی پژو از سخنرانی در ایران»، خبرگزاری ایسنا، 12 آذر 1392، شناسهی مطلب: 92091208035. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[85] «دیپلماسی صنعتی کلید خورد»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3077، 10 آذر 1392، شناسهی مطلب: 769944. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[86] «سیاه و سفید همایش بینالمللی صنعت خودرو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3091، 26 آذر 1392، شناسهی مطلب: 773624. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[88] «تلاش شیفتگان داخلی پژو و بیاعتنایی فرانسویها به دعوت خودروسازان ایرانی»، خبرگزاری فارس، 24 آذر 1392، شناسهی مطلب: 13920924000640. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[89] «حاشیهنگاریهایی بر کنفرانس بینالمللی صنعت خودرو: معجزهای در کار نیست»، ماهنامهی اقتصاد ترابری ایران، شمارهی 120، 4 بهمن 1392. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[90] «توافق اولیه برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران»، خبرگزاری ایسنا، 10 آذر 1392، شناسهی مطلب: 92091006715. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[91] «سیاه و سفید همایش بینالمللی صنعت خودرو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3091، 26 آذر 1392، شناسهی مطلب: 773624. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[92] «ایجاد شرایط مناسب برای سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودرو»، خبرگزاری مهر، 10 آذر 1392، شناسهی مطلب: 2186326. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[94] «دومین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران / محلی برای دور هم جمع شدن دوستان»، ماهنامهی اقتصاد ترابری ایران، شمارهی 127، 6 بهمن 1393. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[95] «برگزاری کنفرانس بینالمللی خودرو فقط یک شو تبلیغاتی است»، پایگاه خبری تحلیلی بازارخبر، 23 آبان 1393، شناسهی مطلب: 88412. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[96] «سفر هیأت فرانسوی، آغاز فصلی نو در روابط ایران با جهان»، خبرگزاری ایرنا، 15 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 81026468. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[97] «کورس هیأتهای تجاری برای بازگشت به ایران»، پایگاه خبری تحلیلی فرارو، به نقل از روزنامهی فاینشنال تایمز، 13 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 178748. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[98] «پژو شرایط ایران را پذیرفت؟»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3129، 16 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 783479. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[100] «هشدار شدید آمریکا به فرانسه برای سفر تجار این کشور به ایران»، خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری فرانسه، 16 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 13921116000199. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[101] «Obama Says U.S. will Deal Harshly with Violators of Iran Sanctions»، خبرگزاری رویترز، 11 فوریه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[103] «Obama Greets France’s Leader, but Warns Against Doing Business with Iran»، پایگاه روزنامهی نیویورک تایمز، 11 فوریه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[105] «پشت پردهی سفر هیأت تجاری فرانسه به ایران / سفری که برد- برد بود»، خبرگزاری مهر، 26 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 2236367. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[106] «Iran: Insider’s View of a Successful French Business Mission in Tehran»، ای.ای.ورلد ویو (EA World View)،
14 فوریه 2014. (منبع اصلی، صفحهی ذخیره شده)
[107] «رئیسجمهور در نشست خبری: سازمان تحریمها ترک خورد»، پایگاه جوانآنلاین، 3 آذر 1392، شناسهی مطلب: 622926. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[108] «France Sees Iran Opportunity if Sanctions are Lifted – Moscovici»، خبرگزاری رویترز، 30 ژانویه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[109] «US Warns France Against doing Business with Iran»، پایگاه شبکهی فرانس 24، 5 فوریه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[110] «جزئیات تازه از سفر فرانسویها به ایران / منتظر اعلام نتایج مذاکرات اقتصادی نباشید»، خبرگزاری تسنیم، 18 بهمن 1392، شناسهی مطلب: ۲۷۳۷۵۵. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[111] «نتایج مذاکرات خودروسازان باید محرمانه باشد»، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، 17 آبان 1393، شناسهی مطلب: 13594. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[112] «واژهی محرمانه بر سر زبان خودروسازان و قطعهسازان / قربانی: رنو اجازهی اطلاعرسانی نمیدهد»، خبرگزاری مهر، 10 آبان 1393، شناسهی مطلب: 2413427. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[113] «خودروسازان خارجی در انتظار توافق نهایی ژنو»، خبرگزاری اقتصادی ایران (اکونیوز)، 27 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 233897. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[116] «دلایل افزایش قیمت لوازم یدکی / واردات بخشی از قطعات پراید و پژو از چین»، خبرگزاری ایسنا، 27 مرداد 1392، شناسهی مطلب: 92052715182. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[117] «کاتوزیان: قطعات چینی خودرو به وفور وارد کشور میشود»، پایگاه خبری تحلیلی عصر ایران، به نقل از روزنامهی قانون، 20 شهریور 1390، شناسهی مطلب: 180925. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[118] «اقدام ملی دولت احمدینژاد»، پایگاه خبری تحلیلی عصر ایران، 2 تیر 1389، شناسهی مطلب: 122444. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[119] «آمریکا از دوبی، بنادر و تجارت ایران را رصد میکند»، روزنامهی شرق، شمارهی 2163، 25 آبان 1393. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[120] «World Sales Results 2013»، وبسایت رسمی شرکت خودروسازی رنو، 21 ژانویه 2014، شناسهی مطلب: 53641. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[121] «Worldwide Sales Results 2014»، وبسایت رسمی شرکت خودروسازی رنو، 19 ژانویه 2015، شناسهی مطلب: 64911. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[122] «سیاه و سفید همایش بینالمللی صنعت خودرو»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3091، 26 آذر 1392، شناسهی مطلب: 773624. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[124] «رنوی فرانسه صدور قطعات خودرو به ایران را از سرگرفت»، خبرگزاری تسنیم، 9 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 264130. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[125] «پاسخ ایران خودرو به تأخیر تحویل خودرو ال 90»، پایگاه خبری تحلیلی تابناک، 26 بهمن 1391، شناسهی مطلب: 302697. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[126] «پاسخ به نگرانی متقاضیان تحویل آبان، آذر و دی تندر 90»، پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین، 21 دی 1391. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[127] «بلاتکلیفی خریداران پارس تندر سایپا»، خبرگزاری ایسنا، 24 شهریور 1393، شناسهی مطلب: 93062414021. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[128] «النودهایی که هنوز به مقصد نرسیدهاند»، خبرگزاری ایسنا، 28 مهر 1393، شناسهی مطلب: 93072815377. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[129] «احتمال توقف پیش فروش تندر 90 تا عقد قرارداد دقیق با رنو»، خبرگزاری ایسنا، 3 آذر 1393، شناسهی مطلب: 93090301572. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[130] «سایپا: تعهدات خودرو تندر 90 با تأخیر تحویل میگردد»، پایگاه خبری تحلیلی تابناک، 6 آبان 1393، شناسهی مطلب: 445460. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[131] «متقاضیان تندر 90، پژو پارس تحویل بگیرید»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، 23 آذر 1393، شناسهی مطلب: 5068519. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[132] «تولید بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه انواع خودرو»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 27 فروردین 1391. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[133] «1.6 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد»، خبرگزاری ایسنا، 27 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 91012709189. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[134] «تولید بیش از 920 هزار دستگاه انواع خودرو طی سال گذشته»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 1 اردیبهشت 1392. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[135] «آمار رسمی تولید خودرو اعلام شد /۹۲۰ هزار دستگاه در سال ۹۱»، خبرگزاری تسنیم، 10 اردیبهشت 1392، شناسهی مطلب: 44625. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[136] «تولید بیش از 730 هزار دستگاه انواع خودرو»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 30 فروردین 1393. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[137] «رشد 41 درصدی تولید خودروی کشور در دی ماه 93»، وبسایت رسمی انجمن خودروسازان ایران، 8 بهمن 1393، شناسهی مطلب: 316. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[138] «قطعات تندر ۹۰ را رنو پارس تأمین نکرد / تبدیل تندر ۹۰ به پژو با رضایت مشتری»، خبرگزاری ایلنا، 23 آذر 1393، شناسهی مطلب: 233112. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[139] «80 هزار دستگاه خودرو در سه ماههی اول امسال تحویل مشتریان شد»، پایگاه اطلاع رسانی سایپانیوز، 28 خرداد 1393، شناسهی مطلب: 4933. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[140] «تندر 90 دپو نکردهایم / پژو باید تاوان بدهد»، خبرگزاری ایسنا، 10 آذر 1393، شناسهی مطلب: 93091006217. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[142] «L90 و 206 اتومات در بازار کمیاب شده است»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، 21 آبان 1393، شناسهی مطلب: 5038841. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[144] «چرا پارس خودرو زیانده شد؟»، پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی، 27 بهمن 1393، شناسهی مطلب: 94170. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[145] «رشد 41 درصدی تولید خودروی کشور در دی ماه 93»، وبسایت رسمی انجمن خودروسازان ایران، 8 بهمن 1393، شناسهی مطلب: 316. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[146] «مذاکره با رنو برای واگذاری پارس خودرو»، خبرگزاری ایسنا، 20 آبان 1393، شناسهی مطلب: 93082010034. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[149] «تولید بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه انواع خودرو»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 27 فروردین 1391. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[150] «1.6 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد»، خبرگزاری ایسنا، 27 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 91012709189. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[151] «تولید بیش از 920 هزار دستگاه انواع خودرو طی سال گذشته»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 1 اردیبهشت 1392. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[152] «آمار رسمی تولید خودرو اعلام شد /۹۲۰ هزار دستگاه در سال ۹۱»، خبرگزاری تسنیم، 10 اردیبهشت 1392، شناسهی مطلب: 44625. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[153] «تولید بیش از 730 هزار دستگاه انواع خودرو»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 30 فروردین 1393. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[154] «رشد 41 درصدی تولید خودروی کشور در دی ماه 93»، وبسایت رسمی انجمن خودروسازان ایران، 8 بهمن 1393، شناسهی مطلب: 316. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[156] «خودروهای جایگزین مگان معرفی شدند»، خبرگزاری ایسنا، 4 آذر 1393، شناسهی مطلب: 93090402236. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[157] «ابهام در مورد ادامهی فعالیت رنو در ایران»، خبرگزاری ایسنا، 27 مهر 1393، شناسهی مطلب: 93072714629. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[158] «خط و نشان برای رنو در تولید مگان و تندر / دلایل افزایش قیمت پراید»، خبرگزاری مهر، 12 بهمن 1393، شناسهی مطلب: 2480406. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[161] «Car Stereo Company Fights OFAC, and Loses»، پایگاه روزنامهی وال استریت ژورنال، 25 جولای 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[162] «تولید یک میلیون و 130 هزار انواع خودرو طی سال 93»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 30 فروردین 1394. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[163] «از کلیت مدیریت صنعت خودرو راضی هستم / افزایش کیفیت محصولات خودرو / لزوم اختصاص 50 درصد تسهیلات بانکی به تولید»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، 9 تیر 1393، شناسهی مطلب: 4892513. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[164] «1.6 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد»، خبرگزاری ایسنا، 27 فروردین 1391، شناسهی مطلب: 91012709189. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[165] «آمار رسمی تولید خودرو اعلام شد /۹۲۰ هزار دستگاه در سال ۹۱»، خبرگزاری تسنیم، 10 اردیبهشت 1392، شناسهی مطلب: 44625. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[166] «تولید بیش از 730 هزار دستگاه انواع خودرو»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 30 فروردین 1393. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[167] «جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 1 خرداد 1392، شناسهی مطلب: 92030100009. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[168] «تولید خودرو در اردیبهشت ماه 55 درصد کاهش یافت»، خبرگزاری فارس، 27 خرداد 1392، شناسهی مطلب: 13920326001006. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[169] «جدیدترین آمار تولید خودرو منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 10 تیر 1393، شناسهی مطلب: 93041005601. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[170] «جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 23 مرداد 1392، شناسهی مطلب: 92052312749. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[171] «جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 18 شهریور 1392، شناسهی مطلب: 92061811034. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[172] «تولید خودرو در کشور افزایش یافت»، خبرگزاری ایسنا، 10 مهر 1392، شناسهی مطلب: 92071006935. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[173] «جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 13 آبان 1392، شناسهی مطلب: 92081307785. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[174] «جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 17 آذر 1392، شناسهی مطلب: 92091711392. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[175] «رشد 5.4 درصدی انواع خودرو در آذر ماه»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 16 دی 1392. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[176] «جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 13 آبان 1392، شناسهی مطلب: 92081307785. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[177] «اصلاحیهی آمار تولید خودرو در کشور منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 11 اسفند 1392، شناسهی مطلب: 92121107361. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[178] «جدیدترین آمار تولید خودرو منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 1 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 93020100022. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[179] «تولید خودرو در کشور افزایش یافت»، خبرگزاری ایسنا، 10 مهر 1392، شناسهی مطلب: 92071006935. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[181] «روند کاهش تولید خودرو متوقف شد / تولید بیش از 502 هزار دستگاه انواع خودرو»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 14 دی 1392. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[182] «رشد 5.4 درصدی انواع خودرو در آذر ماه»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 16 دی 1392. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[183] «کاهش تولید، کاهش صادرات و اخراج کارگران در صنعت خودروسازی ایران»، پایگاه رادیو فرانسه، به نقل از خبرگزاری ایسنا، 11 اکتبر 2012. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[184] «کاهش 36.5 درصدی تولید خودرو در نیمهی نخست 92»، خبرگزاری ایسنا، 12 مهر 1392، شناسهی مطلب: 92071207620. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[185] «اصلاحیهی آمار تولید خودرو در کشور منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 11 اسفند 1392، شناسهی مطلب: 92121107361. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[186] «جدیدترین آمار تولید خودرو منتشر شد»، خبرگزاری ایسنا، 1 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 93020100022. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[187] «اثرات لغو تحریم صنعت خودرو بر خودروسازان داخلی»، خبرگزاری ایسنا، 1 مهر 1392، شناسهی مطلب: 92070100031. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[188] «کارنامهی تولید خودرو در سال 93»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شمارهی 3461، 30 فروردین 1394، شناسهی مطلب: 873912. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[189] «تولید یک میلیون و 130 هزار انواع خودرو طی سال 93»، شبکهی اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 30 فروردین 1394. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[190] «فقط 30 درصد مشکلات خودروسازی از تحریم است»، پایگاه جام جم آنلاین، 30 آبان 1392، شناسهی مطلب: 1277554983122820000. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[191] «ایران خودرو محصولات جدیدی از رنو را به بازار عرضه میکند»، پایگاه خبری خبر خودرو، 23 مهر 1393، شناسهی مطلب: 276536. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[192] «سایپا بدون کمک شرکای خارجی در ایام تحریم بهترین عملکرد را داشته است»، پایگاه خبری خبر خودرو، 1 اردیبهشت 1394. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[193] «فرمول قیمتگذاری خودرو در سال 93 نهایی شد»، خبرگزاری ایسنا، 21 خرداد 1393، شناسهی مطلب: 93032111659. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[194] «قیمت رسمی خودروها افزایش یافت»، خبرگزاری ایسنا، 17 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 93011703728. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[195] «جزئیات قیمت جدید خودروها / پژو ۲۰۶؛ سی و چهار میلیون قیمت خورد»، خبرگزاری فارس، 14 تیر 1393، شناسهی مطلب: 13930414000667. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[196] «شورای رقابت افزایش اخیر قیمت خودرو را قانونی اعلام کرد»، خبرگزاری تسنیم، 31 فروردین 1394، شناسهی مطلب: 715903. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[197] «کاهش قیمت خودرو تا پایان امسال قطعی است»، پایگاه همشهری آنلاین، 11 آذر 1392، شناسهی مطلب: 240995. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[198] «کاهش قیمت خودرو دستاورد مذاکرات ژنو 3»، خبرگزاری ایرنا، 5 آذر 1392، شناسهی مطلب: 80922648. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[199] «اثرات لغو تحریم صنعت خودرو بر خودروسازان داخلی»، خبرگزاری ایسنا، 1 مهر 1392، شناسهی مطلب: 92070100031. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[200] «مصرفکنندگان منتظر افزایش کیفیت خودروهای تولیدیاند»، خبرگزاری ایسنا، 10 آبان 1393، شناسهی مطلب: 93081004799. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[201] «Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran»، وبسایت رسمی وزارت خارجهی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسهی مطلب: 220046. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[203] «Renault Seeks Financial Partner to Resume Business in Iran»، خبرگزاری رویترز، 19 ژوئن 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[204] «شرکت رنو فعالیت خود را در ایران دوباره آغاز میکند»، خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری رویترز، 29 خرداد 1393، شناسهی مطلب: 13930329000748. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[208] «Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran»، وبسایت رسمی وزارت خارجهی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسهی مطلب: 220046. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[210] «از کلیت مدیریت صنعت خودرو راضی هستم / افزایش کیفیت محصولات خودرو / لزوم اختصاص 50 درصد تسهیلات بانکی به تولید»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، 9 تیر 1393، شناسهی مطلب: 4892513. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[212] «نگران کاهش تعرفهی واردات خودرو نیستیم / توقع کاهش قیمت خودرو را نداشته باشید / خدمات پس از فروش باید اصلاح شود»، پایگاه خبری تحلیلی مشرق، 8 شهریور 1393، شناسهی مطلب: 339971. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[213] «عباسپور: غولهای خودروسازی جهانی از ترس پابرجا ماندن تحریمها به ایران نمیآیند»، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، 11 آذر 1393، شناسهی مطلب: 267650. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[214] «مذاکره با رنو برای واگذاری پارس خودرو»، خبرگزاری ایسنا، 20 آبان 1393، شناسهی مطلب: 93082010034. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[217] «خط تولید محصولات جدید رنو شامل B۹۰،U۹۰ و ساندرو بهزودی آغاز به کار میکند»، خبرگزاری تسنیم، 25 آبان 1393، شناسهی مطلب: 559332. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[218] «قرارداد جدید ایران و پژو سرانجام نهایی شد / اعلام جزئیات قرارداد»، خبرگزاری مهر، 10 اسفند 1393، شناسهی مطلب: 2508742. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[219] «تولید دوبارهی مگان به شرط افزایش ساخت داخل / منتظر نتایج مذاکرات هستهای هستیم»، خبرگزاری مهر، 18 آبان 1393، شناسهی مطلب: 2417370. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[220] «از تحریم تا قیمتهای جدید خودرو در گفتوگوی ایران با مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع»، پایگاه روزنامهی ایران، 21 دی 1392، شناسهی مطلب: 994. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[221] «ابهام در مورد ادامهی فعالیت رنو در ایران»، خبرگزاری ایسنا، 27 مهر 1393، شناسهی مطلب: 93072714629. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[222] «بنز و رنو برای رسیدن به ایران کورس گذاشتند»، پایگاه همشهری آنلاین، 4 آبان 1392، شناسهی مطلب: 236405. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)