در این فصل از کتاب ضمن پرداختن به ساختار تحریمهای هواپیمایی، بند «صدور مجوز نصب قطعات یدکی مرتبط با ایمنی هواپیماهای غیر نظامی» از توافق ژنو، مورد بررسی قرار گرفته است.
فهرست فصل ششم
1- مروری بر وضعیت تحریمهای صنعت هوایی ایران
1-1- تحریم فروش هواپیما
1-2- تحریم شرکتهای هوایی و هواپیماهای ایران
1-3- تحریم سوخترسانی به هواپیماها
1-4- تحریم تعمیر و تأمین قطعات هواپیما
2- مفاد اسناد توافق ژنو دربارهی تعلیق تحریم صنعت هواپیمایی
3- بررسی آنچه توافق ژنو در عمل برای صنعت هواپیمایی رقم زد
3-1- مجوز بیحاصل بویینگ و جنرال الکتریک برای تعمیر هواپیماهای ایرانی
3-2- حفظ فضای تحریم صنعت هوایی علیه ایران
3-3- دور زدن تحریمها، تنها راهکار تأمین قطعات حتی پس از توافق
3-4- عدم تعلیق تحریم فروش هواپیما و سوخت
3-5- جلوگیری از پرداخت حق عبور از آسمان ایران
4- مرور نکاتی کلی دربارهی سرنوشت تحریم صنعت هوایی پس از توافق ژنو
ارجاعات
یکی از ویژگیهای کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» مستند بودن آن به منابع فراوان، متنوع و اصیل است. همانطور که در کتاب گفته شده است، برای دسترسی به این منابع و مطالعهی بیشتر، لینک اصلی آنها در سایت کتاب قرار داده شده است. به دلیل آنکه پایگاههای اینترنتی ممکن است بعد از مدتی به دلایل مختلف (مشکلات سرور، عدم مراقبت از آنها، بیتوجهی صاحبان آنها و…) قابل دسترس نباشند، از آنها نسخهی ذخیره شدهای هم در سایت قرار گرفته است تا علاقهمندان و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند.
ارجاعات فصل ششم کتاب را مشاهده میکنید:
[2] «The Safety Deficiencies Arising out of the United States Sanctions Against the Civi Aviation of the Islamic Republic of IRAN»، وبسایت رسمی سازمان بینالمللی هواپیمایی، 20 جولای 2007. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[3] «ایران در اورهال انواع هواپیما خودکفا شد»، خبرگزاری تسنیم، 6 اسفند 1392، شناسهی مطلب: 294614. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[4] «تحریمها توان تعمیرات موتور هواپیمای فوکر 100 را در داخل فراهم کرد»، خبرگزاری تسنیم، به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، 29 تیر 1393، شناسهی مطلب: 436489. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[5] «IATA: Sanction Threat Forced Iran Air Billing Suspension»، خبرگزاری فلایت گلوبال، 20 اکتبر 2011. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[6] «Executive Order 12205: Prohibiting certain transactions with Iran»، وبسایت رسمی آرشیو ملی آمریکا، 7 آوریل 1980، شناسهی مطلب: 12205. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[7] «What You Need To Know About U.S. Sanctions»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 21 آوریل 2015. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[8] «Executive Order 13382: Blocking Property of Weapons of Mass Destruction Proliferators and Their Supporters»، وبسایت رسمی وزارت خارجهی آمریکا، 1 جولای 2005. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[9] «Treasury Announces New Sanctions Against Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 31 می 2013. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[10] «Treasury Targets Networks Linked to Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 29 آگوست 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[11] «Iran Air Suspension Letter»، وبسایت رسمی انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی، 5 اکتبر 2011. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[13] «نامهی مدیر عامل ایران ایر به دبیر کل یاتا؛ تسلیم فشارهای آمریکا نشوید»، خبرگزاری فارس، 23 مهر 1390، شناسهی مطلب: 13900723000250. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[14] «Treasury Sanctions Major Iranian Commercial Entities»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 23 ژوئن 2011. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[15] «Treasury Designates Iranian Commercial Airline Linked to Iran’s Support for Terrorism»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 12 اکتبر 2011. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[16] «Treasury Targets Iranian Arms Shipments»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 27 مارس 2012. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[17] «Treasury Announces New Sanctions Against Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 23 می 2013. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[18] «Treasury Targets Networks Linked to Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 29 آگوست 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[19] «Treasury Targets Networks Linked to Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 29 آگوست 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[20] «Treasury Targets Networks Linked to Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 29 آگوست 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[21] «Public Law 111-195: Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010»، وبسایت رسمی دفتر انتشارات دولت آمریکا، 1 جولای 2010. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[23] «محدودیت سوختگیری در 9 نقطه اروپایی برای ایرلاینهای ایرانی»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، 9 تیر 1393، شناسهی مطلب: 4892647. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[24] «رونمایی از اقدام جدید ضد ایرانی غربیها/ صربستان سوخترسانی به هواپیماهای ایران ایر را قطع کرد»، پایگاه اقتصاد ایران آنلاین، 12 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 236662. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[25] «CFR, Part 560, Iranian Transactions and Sanctions Regulations»، وبسایت رسمی دفتر انتشارات دولت آمریکا، 1 جولای 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[28] «OFAC Interpretive Guidance on Aircraft Safety Exports»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[31] «برنامهی مشترک اقدام (معاهده ژنو) – آذر 92»، پایگاه یک بیست، 15 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 1151. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[32] «Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran»، وبسایت رسمی وزارت خارجهی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسهی مطلب: 220046. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[33] «Guidance Relating to the Provision of Certain Temporary Sanctions Relief in Order to Implement the Joint Plan of Action Reached on November 24, 2013, Between the P5+1 and the Islamic Republic of Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 20 ژانویه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[34] «Guidance Relating to the Provision of Certain Temporary Sanctions Relief in Order to Implement the Joint Plan of Action Reached on November 24, 2013, Between the P5+1 and the Islamic Republic of Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 20 ژانویه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[35] «Guidance Relating to the Provision of Certain Temporary Sanctions Relief in Order to Implement the Joint Plan of Action Reached on November 24, 2013, Between the P5+1 and the Islamic Republic of Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 20 ژانویه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[36] «Statement of Licensing Policy on Activities Related to the Safety of Iran’s Civil Aviation Industry»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 20 ژانویه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[37] «جزئیات روند خرید قطعات هواپیما / پاسخ مثبت 80 درصد فروشندگان / پرواز قریبالوقوع هواپیماهای زمینگیر»، خبرگزاری فارس، 15 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 13921114001528. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[38] «قطعات هواپیما تا دو هفتهی دیگر وارد میشوند»، خبرگزاری اقتصادی ایران (اکونیوز)، 12 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 228761. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[39] «ورود قطعات هواپیما؛ حقیقت یا توجیه رسانهای»، خبرگزاری میراث فرهنگی، 27 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 108702. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[40] «130 فروند هواپیمای مسافربری به چرخهی هوایی کشور برمیگردند»، خبرگزاری مهر، 25 اسفند 1392، شناسهی مطلب: 2257403. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[41] «تعلل شرکتهای خارجی برای فروش قطعات هواپیما به ایران»، خبرگزاری تسنیم، 23 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 335724. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[42] «ورود قطعات هواپیمایی در هفتههای آتی»، خبرگزاری تسنیم، 10 اردیبهشت 1393، شناسهی مطلب: 355155. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[43] «تبادل نظر نمایندگان ایرلاینهای ایرانی با کارشناسان ایرباس / بررسی مسائل ایمنی پرواز»، خبرگزاری فارس، 15 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 13921115000222. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[44] «مأموریت: انتقال لاستیک و جک هواپیما از تهران به استکهلم!»، پایگاه یک بیست، 30 آبان 1393، شناسهی مطلب: 7220. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[45] «Boeing, GE say get U.S. license to sell spare parts to Iran»، خبرگزاری رویترز، 4 آوریل 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[46] «مجوز دولت آمریکا به بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران / جلسهی نمایندگان ایران ایر و جنرال الکتریک در استانبول»، پایگاه خبری تحلیلی عصرایران، به نقل از خبرگزاری رویترز، 16 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 328784. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[47] «Boeing to press Obama administration on Iran for license extensions, additional sales»، پایگاه خبری ورلدتریبون (Worldtribune)،
21 نوامبر 2014. (منبع اصلی، صفحهی ذخیره شده)
[48] «عراقچی: یکی از کارهای سخت ما تعیین دورهی گام نهایی و حفظ آب سنگین اراک است / ماجرای متن منتشر شدهی پایگاه صهیونیستی دبکا در زمان مذاکرات»، شبکه اطلاع رسانی راه دانا، 16 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 57874. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[49] «آخوندی: اجازهی تعمیر موتور هواپیماها را به ما دادند»، پایگاه خبری تحلیلی الف، به نقل از خبرگزاری ایسنا، 18 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 221934. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[50] «سعید زیباکلام در گفتوگو با نسیم: بازرسی هواپیماهای ما توسط بوئینگ موجب لو رفتن سرنخهای دور زدن تحریمهای صعنت هوایی ما میشود و از لحاظ اطلاعاتی ضربه بزرگی خواهیم خورد / صلاحیت فنی بازرسی از هواپیماها در اختیار کشورهاست و نیازی به ورود مهندسان آمریکایی به کشور نیست»، خبرگزاری نسیم آنلاین، 18 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 847150. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[51] «Boeing To Provide Iran Air With Plane Parts»، پایگاه شبکهی پرس تی وی، به نقل از خبرگزاری فرانسه، 24 جولای 2014، شناسهی مطلب: 372557. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[52] «بازگشت بوئینگ به ایران پس از 35 سال»، روزنامهی ایران، شماره 5703، 4 مرداد 1393، شناسهی مطلب: 23266. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[53] «قرارداد با بویینگ پس از 35 سال»، روزنامهی دنیای اقتصاد، شماره 3256، 4 مرداد 1393، شناسهی مطلب: 817322. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[54] «ایران ایر: در چارچوب توافق ژنو، فقط تعدادی کتاب دریافت کردهایم!»، پایگاه یک بیست، 5 مرداد 1393، شناسهی مطلب: 5937. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[55] «U. S. Securities and Exchange Committee’s Form 10Q as Filled by Boeing Co.»، وبسایت رسمی کمیسیون امنیت و تبادل آمریکا، 30 سپتامبر 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[56] «مدیر عامل ایران ایر در گفتوگو با تسنیم: قطعات هواپیما را با نرخ رسمی از بوئینگ خریداری کردیم»، خبرگزاری تسنیم، 2 آذر 1393، شناسهی مطلب: 566039. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[57] «Bureau of Industry and Security Order Temporarily Denying Export Privileges»، وبسایت رسمی دفتر انتشارات دولت آمریکا، 10 ژانویه 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[58] «جلوگیری آمریکا از صادرات دو موتور هواپیمای بوئینگ به ایران»، پایگاه خبری تحلیلی عصرایران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، 17 دی 1392، شناسهی مطلب: 313547. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[60] «Export Administration Regulation Downloadable Files»، وبسایت رسمی ادارهی صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[61] «Company Fined $21 Million for Selling Parts to Iran»، پایگاه روزنامهی نیویورک تایمز، 5 ژوئن 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[62] «آمریکا شرکت هواپیماسازی فوکر را به اتهام نقض تحریمهای ایران جریمه کرد»، خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری رویترز، 15 خرداد 1393، شناسهی مطلب: 13930315000537. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[63] «رئیس سازمان هواپیمایی: عملاً تحریم صنعت هواپیمایی شکست / بلیتها 10 درصد گران شد»، پایگاه خبری تحلیلی نامهنیوز، 4 تیر 1393، شناسهی مطلب: 147003. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[64] «هما ۲ قرارداد با بوئینگ امضا کرد / نقش مذاکرات برد ــ برد در صنعت هوایی ایران»، خبرگزاری تسنیم، 21 ابان 1393، شناسهی مطلب: 555471. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[65] «نوسازی ناوگان هوایی با خرید 400 هواپیما»، پایگاه خبری تحلیلی تابناک، به نقل از خبرگزاری رویترز، 9 آذر 1392، شناسهی مطلب: 360982. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[66] «50 فروند هواپیمای بوئینگ و 1000 تاکسی در لیست خرید ایران از آمریکا»، خبرگزاری تسنیم، به نقل از واشنگتن پست، 18 آذر 1392، شناسهی مطلب: 215369. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[67] «ورود ۱۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی پس از لغو تحریمها»، خبرگزاری تسنیم، 2 شهریور 1393، شناسهی مطلب: 470926. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[68] «تحریم بنزین هواپیماهای ایرانی هم برداشته شد / آلمان، هلند و فرانسه به ایران ایر سوخت میدهند»، پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین، به نقل از خبرگزاری تسنیم، 7 تیر 1393، شناسهی مطلب: 362483. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[69] «مشکل سوختگیری هما در آلمان و هلند همچنان پابرجاست»، خبرگزاری تسنیم، 8 تیر 1393، شناسهی مطلب: 416378. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[70] «South Africa Raps Shell For Not Refuelling Iran Speaker’s Jet»، خبرگزاری رویترز، 11 مارس 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[71] «Ukraine Joins North Korea as No-Fly Airspace Trouble Spot»، خبرگزاری بلومبرگ، 21 جولای 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[72] «ثبت رکورد جدید تردد ایرلاینهای بینالمللی از آسمان ایران / آمارها از مرز ۱۰۰۰ پرواز در روز گذشت»، خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاههای کشور، 23 مهر 1393، شناسهی مطلب: 13930722001493. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[73] «Special Coordination Meeting on the Implementtion of ATM Contingency Arrangments»، وبسایت رسمی سازمان بینالمللی هواپیمایی، سپتامبر 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[74] «امنیت پایدار علت اصلی افزایش پروازهای خارجی از آسمان ایران»، خبرگزاری ایرنا، 3 آبان 1393، شناسهی مطلب: 81361898. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[75] «Update to Question Relating to the Payments or the Facilitation of Payments to Iranian civil Aviation Authorities for Overflights of Iran or Emergency Landing in Iran»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 4 نوامبر 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[76] «پاسخ OFAC به پرسشهای متداول پیرامون تحریمهای ایران، صفحهی 1»، وبسایت رسمی وزارت خزانهداری آمریکا، 11 آگوست 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[77] «صفحهی “پاسخ OFAC به پرسشهای متداول پیرامون تحریمهای ایران، صفحهی 1” قبل از اعمال تغییرات»، پایگاه آرشیو اینترنت. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[78] «CFR, Part 560, Iranian Transactions and Sanctions Regulations»، وبسایت رسمی دفتر انتشارات دولت آمریکا، 1 جولای 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[79] «OFAC to Foreign Airlines: Iran Sanctions Trump Your Safety»، پایگاه قانون صادرات (Export Law Blog)،
4 نوامبر 2014، شناسهی مطلب: 6542. (منبع اصلی، صفحهی ذخیره شده)
[80] «توسعه تجهیزات فرودگاهی برای افزایش تردد ایرلاینها از آسمان ایران/ آمریکا نمیتواند مانع تبادل پول شود»، خبرگزاری فارس، 14 آبان 1393، شناسهی مطلب: 13930814000523. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[81] «تعلیق محدود یک تحریم، آن هم فقط برای هواپیماهای پیر / مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران در انحصار آمریکا!»، پایگاه خبری تحلیلی 598، 16 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 213801. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[82] «مدیر عامل ایران ایر در گفتوگو با بلومبرگ: تحریمها موجب پیشرفت صنعت تعمیر هواپیما در ایران شده است»، خبرگزاری تسنیم، به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، 23 خرداد 1393، شناسهی مطلب: 398974. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[83] «Iran Not Getting Sanctions Relief It Was Promised»، پایگاه خبری تحلیلی المانیتور، 8 آوریل 2014. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[84] «جزئیات روند خرید قطعات هواپیما / پاسخ مثبت 80 درصد فروشندگان/ پرواز قریبالوقوع هواپیماهای زمینگیر»، خبرگزاری فارس، 15 بهمن 1392، شناسهی مطلب: 13921114001528. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)
[85] «جزئیات صدور مجوز برای ورود قطعات هواپیما / 30 درصد از هواپیماهای غیرفعال وارد ناوگان میشوند»، خبرگزاری مهر، 16 فروردین 1393، شناسهی مطلب: 2264529. (
منبع اصلی،
صفحهی ذخیره شده)