کانال تلگرام کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» کانال آپارات کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر»

تعلیق تحریم خدمات بیمه و حمل و نقل کالا

در این فصل از کتاب ضمن پرداختن به ساختار تحریم‌های کشتیرانی و بیمه‌ی حمل و نقل، بند «تعلیق تحریم خدمات بیمه و حمل و نقل کالا» از توافق ژنو، مورد بررسی قرار گرفته است.

فهرست فصل هفتم

1- مروری بر تحریم‌های حوزه‌ی کشتیرانی و بیمه‌ی حمل و نقل

1-1- بررسی کلی تحریم‌های کشتیرانی و بیمه حمل و نقل

1-2- انواع تحریم‌های حمل و نقل دریایی علیه ایران

1-2-1- تحریم بنادر و شرکت‌های بهره‌بردارِ بندر

1-2-2- تحریم شرکت‌های کشتیرانی

1-2-3- تحریم کشتی‌ها

1-2-4- تحریم ارائه‌ی خدمات بیمه‌ای برای حمل و نقل دریایی

1-2-5- تحریم خرید، فروش، اجاره و ساخت کشتی

1-2-6- اثر پذیری حمل و نقل دریایی ایران از تحریم‌های دیگر حوزه‌ها

2- اقدامات اتخاذ شده برای مقابله با تحریم‌های صنعت کشتیرانی

2-1- رفع نیاز کشور در زمینه‌ی بیمه‌ی حمل و نقل دریایی

2-1-1- معرفی انواع بیمه‌ها

2-1-2- شکل‌گیری بیمه‌های دریایی داخلی

2-1-3- شکستن انحصار بیمه‌های غربی توسط کشورهای مختلف

2-2- روش‌های مختلف برای دور زدن تحریم‌های صنعت کشتیرانی

2-2-1- روش‌های عام

2-2-2- روش‌های خاص برای حمل نفت

3- مفاد توافقنامه‌ی ژنو درباره‌ی تحریم‌های کشتیرانی و بیمه‌ی حمل و نقل

4- وضعیت صنعت کشتیرانی و بیمه‌ی حمل و نقل بعد از توافق ژنو

4-1- فضاسازی غیر واقعی پیرامون برداشته شدن تحریم‌ها

4-1-1- ماجرای حکم دادگاه اروپا درباره‌ی تحریم «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران»

4-1-2- تکرار سناریوی شرکت کشتیرانی برای «شرکت ملی نفتکش»

4-1-3- ماجرای ادعاها درباره‌ی رفع تحریم «بندر شهید رجایی»

4-2- سرنوشت نهایی تحریم‌ها و دلایل عدم تأثیر توافق ژنو در رفع آن‌ها

4-2-1- پابرجا ماندن ساختار تحریم‌های حوزه‌ی کشتیرانی و بیمه‌ی حمل و نقل

4-2-2- حضور و نفوذ آمریکا در شرکت‌های مهم کشتیرانی و بیمه

4-2-3- باقی ماندن کلیه‌ی شرکت‌های اصلی حوزه‌ی کشتیرانی در لیست تحریم‌ها

4-2-4- پابرجا ماندن تحریم خرید، ساخت و اجاره‌ی کشتی

4-2-5- تعلیق تحریم فقط به شرط انجام تمامی فعالیت‌های مربوطه در بازه‌ی اجرای توافق

4-2-6- چند لایه بودن تحریم‌ها و تداوم مشکل در بخش بانکی

4-2-7- پابرجا ماندن تحریم حمل و نقل دریاییِ اکثر محصولات

4-2-8- افزودن اسامی افراد، شرکت‌ها و کشتی‌ها به فهرست تحریم بعد از توافق ژنو

5- نتیجه‌گیری

 

ارجاعات

یکی از ویژگی‌های کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» مستند بودن آن به منابع فراوان، متنوع و اصیل است. همانطور که در کتاب گفته شده است، برای دسترسی به این منابع و مطالعه‌ی بیشتر، لینک اصلی آنها در سایت کتاب قرار داده شده است. به دلیل آنکه پایگاه‌های اینترنتی ممکن است بعد از مدتی به دلایل مختلف (مشکلات سرور، عدم مراقبت از آنها، بی‌توجهی صاحبان آنها و…) قابل دسترس نباشند، از آنها نسخه‌ی ذخیره شده‌ای هم در سایت قرار گرفته است تا علاقه‌مندان و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

ارجاعات فصل هفتم کتاب را مشاهده می‌کنید:

[1] «90 درصد کالاها در جهان از طریق حمل و نقل دریایی جابجا می‌شود»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 2 فروردین 1393، شناسه‌ی مطلب: 4785187. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[2] «90 درصد صادرات و واردات کالا در ایران از طریق دریا انجام می‌شود»، خبرگزاری ایرنا، 14 آذر 1393، شناسه‌ی مطلب: 81414685. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[3] «Major Iranian Shipping Company Designated for Proliferation Activity»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 10 سپتامبر 2008. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[4] «‪Council Regulation (EU) No 1110/2008‬»، نشریه‌ی رسمی اتحادیه‌ی اروپا ‪L300‬،

11 نوامبر 2008. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[5] «Iran Oil Shipping Insurance Sanction Relief Not Likely Any Time Soon»، پایگاه اینشورنس ژورنال (Insurance Journal)،

2 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 312654. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[6] «‪Resolution 1929 (2010)‬»، وب‌سایت رسمی سازمان ملل متحد، 9 ژوئن 2010. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[7] «قطعنامه‌ی ۱۹۲۹ شورای امنیت»، پایگاه یک بیست، 11 اردیبهشت 1393، شناسه‌ی مطلب: 593. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[8] «Fact Sheet: U.S. Treasury Department Targets Iran’s Nuclear and Missile Programs»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 16 ژوئن 2010. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[9] «‪Council Regulation (EU) No 668/2010‬»، نشریه‌ی رسمی اتحادیه‌ی اروپا ‪L195‬،

27 جولای 2010. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[10] «رفع تحریم‌ها نقطه‌ی اوج مجدد برای کشتیرانی است / سن ناوگان کشتیرانی متعادل با سن ناوگان جهانی»، پایگاه خبری مانا، 10 آبان 1393، شناسه‌ی مطلب: 930810050271. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[11] «عملیات بندری»، پایگاه شرکت تایدواتر. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[12] «Treasury Sanctions Major Iranian Commercial Entities»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 23 ژوئن 2011. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[13] «‪Council Decision 2012/35/CFSP‬»، نشریه‌ی رسمی اتحادیه‌ی اروپا ‪L19‬،

24 ژانویه 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[14] «تدابیر شرکت‌های کشتیرانی برای حمل کالا در بندر شهید رجایی»، خبرگزاری ایسنا، 7 تیر 1392، شناسه‌ی مطلب: 92040703527. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[15] «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران»، پایگاه ویکی‌پدیا. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[16] «شرکت ملی نفتکش ایران»، پایگاه ویکی‌پدیا. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[17] «افزایش 22 درصدی حمل کالا در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران»، پایگاه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی، 28 اسفند 1393. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[18] «مذاکره‌ی شرکت ملی نفتکش و شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار نفت»، خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفتکش ایران، 16 فروردین 1394، شناسه‌ی مطلب: 13940116000984. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[19] «بیانیه‌ی وزارت خزانه‌داری برای افزودن تعدادی کشتی به فهرست تحریم»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 31 مارس 2011. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[20] «‪Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL)‬»، پایگاه ایران واچ (Iran Watch)،

5 فوریه 2009. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[21] «Treasury Designates Iranian Entities Tied to the IRGC and IRISL»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 21 دسامبر 2010. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[22] «Iran Oil Costs to Surge with EU Ship Insurance Ban»، خبرگزاری رویترز، 29 مارس 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[23] «توقف ساخت ۳۰ کشتی سفارشی ایران به خارجی‌ها / منتظر لغو تحریم هستیم»، خبرگزاری تسنیم، 16 بهمن 1392، شناسه‌ی مطلب: 272370. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[24] «حمایت از کشتیرانی با روش اعمال تعرفه‌های ترجیحی»، پایگاه خبری سازمان بنادر، 24 اردیبهشت 1392، شناسه‌ی مطلب: 22263. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[25] «قانون دریایی»، وب‌سایت رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، 29 شهریور 1343، شناسه‌ی مطلب: 95589. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[26] «‪Council Regulation (EU) No 267/2012‬»، نشریه‌ی رسمی اتحادیه‌ی اروپا ‪L88‬،

24 مارس 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[27] «سخنان شرمن، معاون وزیر امور خارجه، در جلسه‌ی استماع مجلس سنا درباره‌ی تحریم ایران»، وب‌سایت رسمی اداره‌ی برنامه‌های اطلاعات بین‌المللی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 4 ژوئن 2013، شناسه‌ی مطلب: 20130605275501. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[28] «فدراسیون دریایی کشور تأسیس می‌شود»، پایگاه خبری مانا، 21 شهریور 1393، شناسه‌ی مطلب: 930620049558. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[29] «An Often-Renamed Fleet Serves Iran’s Campaign to Skirt Sanctions»، پایگاه خبری بوستون (Boston)، به نقل از روزنامه‌ی نیویورک تایمز، 8 ژوئن 2010. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[30] «واکاوی آخرین تحولات صنعت بیمه‌ی دریایی»، پایگاه خبری مانا، تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 13550. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[31] «بیمه‌ی بدنه و ماشین آلات کشتی (بیمه H&M)»، پایگاه بیمه‌ی ایران، شناسه‌ی مطلب: 3649. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[32] «بیمه‌ی اتکایی چیست؟»، پایگاه بیمه‌ی اتکایی ایرانیان. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[33] «The Role of the Group»، پایگاه گروه بین‌المللی کلوب‌های بیمه‌ی P&I. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[34] «واکاوی آخرین تحولات صنعت بیمه‌ی دریایی»، پایگاه خبری مانا، تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 13550. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[35] «ایران در فهرست 12 بیمه‌گر شخص ثالث کشتی / تحریم‌شکنی با بیمه‌ی P&I»، خبرگزاری فارس، 4 شهریور 1391، شناسه‌ی مطلب: 13910604000158. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[36] «رضایت کامل مالکان کشتی و شرکت‌های کشتیرانی از بیمه‌ی P&I ایرانی»، خبرگزاری فارس، 23 بهمن 1391، شناسه‌ی مطلب: 13911121000972. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[37] «ثمرات تحریم‌ها برای شرکت‌های بیمه‌ای / برای پرداخت خسارت‌ها یک ریال هم از دولت نگرفتیم / تحریم‌های بیمه‌ای؛ ناجوانمردانه‌ترین اقدام آمریکایی‌ها بعد از انقلاب»، شبکه‌ی اطلاع رسانی راه دانا، 8 دی 1393، شناسه‌ی مطلب: 181421. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[38] «جزئیات اقدامات دولت و بیمه‌ی مرکزی برای بی‌اثرسازی تحریم»، خبرگزاری فارس، 27 تیر 1389، شناسه‌ی مطلب: 8904261450. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[39] «صرفه‌جویی 700 میلیون دلاری؛ نتیجه‌ی تحریم بیمه‌ی نفتکش‌ها»، خبرگزاری مهر، 20 شهریور 1391، شناسه‌ی مطلب: 1693372. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[40] «ایران نفتکش‌های خارجی را با تأیید وزارت نفت بیمه می‌کند»، پایگاه خبری شانا، 20 شهریور 1391، شناسه‌ی مطلب: 194738. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[41] «اعتبار جدید چند میلیارد دلاری به بیمه‌ی نفتکش‌ها / ضربه‌ی نهایی ایران به تحریم»، خبرگزاری فارس، 6 مرداد 1391، شناسه‌ی مطلب: 13910505000349. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[42] «واکاوی آخرین تحولات صنعت بیمه‌ی دریایی»، پایگاه خبری مانا، تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 13550. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[43] «Japan Passes Law to Insure Iran Oil Imports»، خبرگزاری رویترز، 20 ژوئن 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[44] «هند درصدد بیمه‌ی واردات نفت از ایران»، پایگاه شبکه‌ی پرس تی وی، 3 تیر 1391، شناسه‌ی مطلب: 247551. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[45] «بیمه‌گران اروپایی؛ بازنده‌ی تحریم بیمه‌ی کشتی‌های حامل نفت ایران»، خبرگزاری فارس، 28 تیر 1391، شناسه‌ی مطلب: 13910427000700. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[46] «EU’s Iran Oil Ban Weighs on Ship Insurance Market»، خبرگزاری رویترز، 31 ژانویه 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[47] «Web of Shell Companies Veils Trade by Iran’s Ships»، پایگاه روزنامه‌ی نیویورک تایمز، 7 ژوئن 2010. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[48] «Iran’s Cat-and-Mouse Game on Sanctions»، خبرگزاری رویترز، 15 فوریه 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[49] «Iran Disguises Ships in Cat and Mouse Game with West over Oil Export Embargo»، پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس تایمز، 29 ژوئن 2012، شناسه‌ی مطلب: 357991. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[50] «So You Want to Be a Sanctions Buster»، پایگاه مجله‌ی فارین پالیسی، 10 آگوست 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[51] «Iran Sanctions: The Cat and Mouse Game Continues»، پایگاه گلوبالیست (The Globalist)،

21 فوریه 2013. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[52] «Iran Ship’s Escape Shows Cat-and-Mouse Game of Sanctions»، پایگاه روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، 18 ژانویه 2013. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[53] «Call me Brawny: Iran Defends Tankers Alias Game»، پایگاه روزنامه‌ی شیکاگو تریبون (Chicago Tribune)،

2 آگوست 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[54] «بازی موش و گربه‌ی ایران در دریا برای گریز از تحریم»، پایگاه خبری رادیو فردا، به نقل از روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، 24 تیر 1391، شناسه‌ی مطلب: 24645184. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[55] «موش و گربه بازی ایران و غرب در تحریم‌های نفتی»، پایگاه خبری بی‌بی‌سی، 4 جولای 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[56] «سناریوهای روی میز ایران برای جنگ نفتکش‌ها / رونمایی از 3 برگ برنده‌ی نفتی»، خبرگزاری مهر، 17 اردیبهشت 1392، شناسه‌ی مطلب: 2049101. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[57] «US and EU Look to Plug Loopholes in Iran Shipping Sanctions»، پایگاه خبری جی کاپیتان (gCaptain)،

16 اکتبر 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[58] «سیستم AIS چگونه کار می‌کند؟»، پایگاه مرکز تحقیقات و فناوری اتوماسیون صنعتی ایران، شناسه‌ی مطلب: 224. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[59] «فاینانس 15 پروژه قطعی شد / جزئیات خرید کشتی‌های پتروشیمی توسط ایران»، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 24 اردیبهشت 1392، شناسه‌ی مطلب: 4382542. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[60] «تاکتیک جدید مقابله با تحریم‌های نفتی / ایران 12 کشتی جدید حمل گاز خرید»، خبرگزاری مهر، 5 مرداد 1393، شناسه‌ی مطلب: 2339136. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[61] «برنامه‌ی مشترک اقدام (معاهده‌ی ژنو) – آذر ۹۲»، پایگاه یک بیست، 15 اردیبهشت 1393، شناسه‌ی مطلب: 1151. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[62] «کشتیرانی ایران به دادگاه عدالت اروپا رفت»، پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین، 18 مرداد 1390، شناسه‌ی مطلب: 166967. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[63] «کاهش نرخ‌ها از سوی کشتیرانی برای حفظ بازار؛ طرح سه شکایت علیه تحریم‌های آمریکا»، خبرگزاری فارس، 2 آبان 1390، شناسه‌ی مطلب: 13900802000982. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[64] «ابطال تحریم‌های کشتیرانی ایران و 17 شرکت دیگر»، واحد مرکزی خبر، 25 شهریور 1392، شناسه‌ی مطلب: 36787. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[65] «EU May Re-Impose Sanctions on Iran Ship Line Despite Court Order»، خبرگزاری رویترز، 24 اکتبر 2013. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[66] «اتحادیه‌ی اروپا کشتیرانی جمهوری اسلامی و ۱۵ شرکت دیگر را دوباره تحریم کرد»، خبرگزاری تسنیم، 8 آذر 1392، شناسه‌ی مطلب: 206027. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[67] «ورود کشتی‌های ایران به خطوط اروپا دوباره ممنوع شد»، خبرگزاری ایسنا، 12 آذر 1392، شناسه‌ی مطلب: 92091208033. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[68] «جزئیات خروج کشتیرانی از فهرست تحریم‌های اروپا / بعید است تحریم مجددی در کار باشد»، خبرگزاری فارس، 5 بهمن 1393، شناسه‌ی مطلب: 13931105000367. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[69] «EU Set to Re-Impose Sanctions on More Iranian Shipping Companies»، خبرگزاری رویترز، 24 مارس 2015. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[70] «‪EU Re-Imposes Sanctions on Iranian Bank, 32 Shipping Firms‬»، خبرگزاری رویترز، 8 آوریل 2015. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[71] «اتحادیه‌ی اروپا تحریم‌ها علیه بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی ایران را بازگرداند»، خبرگزاری فارس، 19 فروردین 1394، شناسه‌ی مطلب: 13940119001194. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[72] «ابراز تأسف ایران از اقدام اتحادیه‌ی اروپا در تحریم مجدد یک بانک و چند شرکت ایرانی»، پایگاه اطلاع رسانی خبر و تفسیر برون مرزی، 20 فروردین 1394، شناسه‌ی مطلب: 66030. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[73] «‪Council Implementing Regulation (EU) No 945/2012‬»، نشریه‌ی رسمی اتحادیه‌ی اروپا ‪L282‬،

16 اکتبر 2012. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[74] «‪Judgment of the General Court in Case T-565/12: National Iranian Tanker Company v. Council of the European Union‬»، نشریه‌ی رسمی اتحادیه‌ی اروپا ‪L282‬،

25 آگوست 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[75] «‪Judgment of the General Court (Seventh Chamber, Extended Composition)‬»، وب‌سایت رسمی دادگاه عدالت اتحادیه‌ی اروپا، 3 جولای 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[76] «لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران قطعی شد / بیمه‌ی نفتکش‌ها هنوز در تحریم»، خبرگزاری فارس، 14 مهر 1393، شناسه‌ی مطلب: 13930714000750. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[77] «‪Notice Summary Financial Sanctions: Iran (Nuclear Proliferation)‬»، وب‌سایت رسمی دولت انگلستان، 3 اکتبر 2014، شناسه‌ی مطلب: 360927. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[78] «‪Notice Summary Financial Sanctions: Iran (Nuclear Proliferation)‬»، وب‌سایت رسمی دولت انگلستان، 11 دسامبر 2014، شناسه‌ی مطلب: 374510. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[79] «شرکت ملی نفتکش از لیست تحریم اتحادیه‌ی اروپا خارج شد»، خبرگزاری تسنیم، 14 مهر 1393، شناسه‌ی مطلب: 520015. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[80] «‪EU Intends to Reimpose Sanctions on 5 Iranian Companies‬»، پایگاه روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، 8 اکتبر 2014، شناسه‌ی مطلب: 1412782450. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[81] «Iran’s Top Oil Tanker Firm Says EU Sanctions Lifted»، خبرگزاری رویترز، 7 اکتبر 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[82] «‪Iran Sanctions – Challenging the System from Shipping & Transport International vol.9 No. 3‬»، پایگاه M Taher & Co Solicitors. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[83] «‪Consolidated Version of Council Regulation (EU) No 267/2012‬»، وب‌سایت رسمی مقررات اتحادیه‌ی اروپا‬، 23 آوریل 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[84] «اتحادیه‌ی اروپا ۷ بانک و شرکت ایرانی را دوباره تحریم کرد»، خبرگزاری تسنیم، 25 آبان 1392، شناسه‌ی مطلب: 193077. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[85] «اروپا لیست تحریم‌های خود علیه ایران را افزایش داد»، خبرگزاری مهر، 19 آبان 1393، شناسه‌ی مطلب: 2418049. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[86] «UK Court Rejects Iran Tanker Firm’s Attempt to Avert European Sanctions»، خبرگزاری رویترز، 9 فوریه 2015. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[87] «EU Re-Imposes Sanctions on Iranian Oil Tanker Firm»، خبرگزاری رویترز، 12 فوریه 2015. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[88] «رئیس اتاق مشترک ایران و امارات: کشتیرانی ایران همچنان در تحریم شدید است»، پایگاه خبری تحلیلی صدای اقتصاد، 26 مهر 1393، شناسه‌ی مطلب: 943. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[89] «تحریم‌های بندر شهید رجایی رفع شد / ورود اولین کشتیرانی خارجی به بندرعباس در ۲۹ تیرماه»، خبرگزاری فارس، 24 تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 13930424000285. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[90] «تحریم بندر شهید رجایی لغو شد / هفته‌ی آینده نخستین کشتی خارجی وارد بندر شهید رجایی می‌شود»، وب‌سایت رسمی اطلاع رسانی دولت، 29 تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 245472. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[91] «پس از لغو تحریم‌ها، نخستین کشتی لاینر به طول ۲۶۰ متر در بندر شهید رجایی پهلو گرفت»، پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، 31 تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 366443. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[92] «لغو تحریم بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران»، روزنامه‌ی ایران، شماره‌ی 5696، 25 تیر 1393. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[93] «تایدواتر را از بندر شهید رجایی کنار گذاشتیم / برگزاری مزایده‌ی جذب 3 اپراتور تا ۶ ماه دیگر»، خبرگزاری فارس، 12 آذر 1392، شناسه‌ی مطلب: 13920912001051. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[94] «لغو تحریم اپراتور بندر شهید رجایی هزینه‌ی حمل و نقل دریایی را کاهش می‌دهد »، پایگاه خبری تحلیلی معدن 24، 11 مرداد 1393، شناسه‌ی مطلب: 15755. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[95] «دومین کشتی تایوانی در بندر شهید رجایی پهلو گرفت»، پایگاه خبری مانا، 25 مرداد 1393، شناسه‌ی مطلب: 930525049133. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[96] «پایان تخلیه و بارگیری کشتی سنگاپوری در بندر شهید رجایی»، پایگاه خبری مانا، 1 شهریور 1393، شناسه‌ی مطلب: 930601049247. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[97] «نخستین کشتی لاینر در بندر شهید رجایی پهلو گرفت»، روزنامه‌ی وطن امروز، شماره‌ی 1372، 1 مرداد 1393. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[98] «ورود 4 خط برتر کشتیرانی دنیا به ایران با آغاز سال جدید میلادی»، خبرگزاری مهر، 26 مهر 1393، شناسه‌ی مطلب: 2390794. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[99] «تردد خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا در بنادر ایران / محدودیتی در پذیرش کشتی‌ها نداریم»، خبرگزاری مهر، 25 آبان 1393، شناسه‌ی مطلب: 2421828. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[100] «موانع حضور خطوط برتر کشتیرانی در بندرشهید رجایی / رقابت ایران با دیگر بنادر منطقه»، خبرگزاری مهر، 21 مهر 1393، شناسه‌ی مطلب: 2388005. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[101] «ورود لاینرهای خارجی در انتظار آرام شدن توفان تحریم‌ها»، پایگاه روزنامه‌ی گسترش صمت (صنعت، معدن، تجارت)، شماره‌ی 87، 26 آبان 1393، شناسه‌ی مطلب: 3435. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[102] «فقط نام تایدواتر حذف شد / تایدواتر همچنان اپراتور بندر شهید رجایی است»، خبرگزاری ایلنا، 1 مهر 1393، شناسه‌ی مطلب: 207178. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[103] «سخنان دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری در جلسه‌ی استماع کمیته‌ی مجلس سنا درباره‌ی طرح کاری مشترک با ایران»، وب‌سایت رسمی اداره‌ی برنامه‌های اطلاعات بین‌المللی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 17 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 20131212288877. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[104] «سخنان مقامات بلندپایه‌ی ایالات متحده پیرامون تحریم‌های ایران و تصویب تحریم‌های جدید»، وب‌سایت رسمی اداره‌ی برنامه‌های اطلاعات بین‌المللی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 13 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 20131212288876. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[105] «Iran Oil Shipping Insurance Sanction Relief Not Likely Any Time Soon»، پایگاه اینشورنس ژورنال (Insurance Journal)،

2 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 312654. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[106] «Iran Oil Shipping Insurance Sanction Relief not Likely any Time Soon»، پایگاه اینشورنس ژورنال (Insurance Journal)،

2 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 312654. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[107] «Shipping Firms Shy Away from Iran Despite Deal to Ease Sanctions»، خبرگزاری رویترز، 28 می 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[108] «آشنایی با لابی آمریکایی اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، وب‌سایت رسمی وزارت اطلاعات ایران. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[109] «افکار عمومی؛ سیبل اتحاد علیه ایران هسته‌ای برای تشدید فشار بر ایران»، خبرگزاری فارس، 3 مرداد 1391، شناسه‌ی مطلب: 13910502000879. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[110] «پشت پرده‌ی کاسبان تحریم‌های ایران»، پایگاه خبری تحلیلی افکارنیوز، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مشرق، 3 شهریور 1393. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[111] «‪Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسه‌ی مطلب: 220046. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[112] «‪Guidance Relating to the Provision of Certain Temporary Sanctions Relief in Order to Implement the Joint Plan of Action Reached on November 24, 2013, Between the P5 + 1 and the Islamic Republic of Iran, as Extended Through November 24, 2014 (Updated)‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 21 جولای 2014، شناسه‌ی مطلب: 229605. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[113] «Insurers Group Sounds Alarm Over Iran Ship Insurance»، خبرگزاری رویترز، 30 ژانویه 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[114] «P&I Clubs Resume Iran Cover»، پایگاه ترید ویندز (Trade Winds)،

19 ژانویه 2014، شناسه‌ی مطلب: 331009. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[115] «‪Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسه‌ی مطلب: 220046. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[116] «‪Frequently Asked Questions Relating to the Temporary Sanctions Relief to Implement the Joint Plan of Action between the P5 + 1 and the Islamic Republic of Iran‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 20 ژانویه 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[117] «سخنان دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری در جلسه‌ی استماع کمیته‌ی مجلس سنا درباره‌ی طرح کاری مشترک با ایران»، وب‌سایت رسمی اداره‌ی برنامه‌های اطلاعات بین‌المللی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 17 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 20131212288877. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[118] «داجمر: گشایشی در رفع محدودیت‌ها علیه کشتیرانی صورت نگرفته است»، خبرگزاری ایرنا، 24 اردیبهشت 1392، شناسه‌ی مطلب: 81163163. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[119] «سخنان دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری در جلسه‌ی استماع کمیته‌ی مجلس سنا درباره‌ی طرح کاری مشترک با ایران»، وب‌سایت رسمی اداره‌ی برنامه‌های اطلاعات بین‌المللی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 17 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 20131212288877. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[120] «تحریم کشتیرانی تنها در حرف برداشته شد / تلاش برای تأمین ارز مورد نیاز دریانوردان»، خبرگزاری رسمی قوه‌ی قضاییه، 16 دی 1393، شناسه‌ی مطلب: 23855. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[121] «P&I Clubs Resume Iran Cover»، پایگاه ترید ویندز (Trade Winds)،

19 ژانویه 2014، شناسه‌ی مطلب: 331009. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[122] «‪Overview of Temporary Suspension of Certain U.S. Sanctions Pursuant to the Initial Understanding Between the P5+1 and Iran‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 20 ژانویه 2014، شناسه‌ی مطلب: 220046. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[123] «‪Frequently Asked Questions Relating to the Temporary Sanctions Relief to Implement the Joint Plan of Action between the P5 + 1 and the Islamic Republic of Iran‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 20 ژانویه 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[124] «بیمه‌ی حمل و نقل کالا وارداتی (عمومی)»، پایگاه بیمه‌ی ایران،شناسه‌ی مطلب: 3641. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[125] «تأثیر پوشش جبران خسارات جانی و مالی شناورهای صیادی بر ایمنی و امنیت دریانوردی و محیط زیست»، پایگاه دبیرخانه‌ی هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[126] «آلودگی نفتی دریا و راهکارهای مقابله و کنترل آلودگی زیست‌محیطی»، پایگاه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[127] «هشدار بیمه‌ای به کشتی‌داران برای امضا قرارداد با ایران»، پایگاه خبری صنعت بیمه، به نقل از پایگاه ایشا اینشورنس ریویو، 14 بهمن 1392، شناسه‌ی مطلب: 21583. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[128] «تحریم بیمه‌ای ایران پس از توافق ژنو / دلیل خارجی‌ها برای ادامه‌ی تحریم‌ها»، خبرگزاری مهر، 19 خرداد 1393، شناسه‌ی مطلب: 2307468. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[129] «Tanker Insurers Warn on Iran Shipments»، پایگاه روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، 14 فوریه 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[130] «تحریم بیمه‌ی نفتکش‌های ایران همچنان پابرجاست»، خبرگزاری مهر، 23 تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 2331567. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[131] «گشایشی در تحریم بیمه‌ای حمل و نقل صنعت پتروشیمی نشد»، خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، 27 تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 13930427000221. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[132] «مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا؛ تحریم برداشته نشده است»، خبرگزاری ایلنا، 31 اردیبهشت 1393، شناسه‌ی مطلب: 169716. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[133] «عراقچی: بازگشت 2.8 میلیارد دلار دیگر طی 4 ماه آتی / اورانیوم اکسید شده سوخت راکتور می‌شود»، خبرگزاری مهر، 28 تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 2333959 . (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[134] «‪Guidance Relating to the Provision of Certain Temporary Sanctions Relief in Order to Implement the Joint Plan of Action Reached on November 24, 2013, Between the P5 + 1 and the Islamic Republic of Iran, as Extended Through November 24, 2014 (Updated)‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 21 جولای 2014، شناسه‌ی مطلب: 229605. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[135] «‪Frequently Asked Questions Relating to the Extension of Temporary Sanctions Relief to Implement the Joint Plan of Action between the P5 + 1 and the Islamic Republic of Iran‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 21 جولای 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[136] «‪Guidance Relating To The Provision Of Certain Temporary Sanctions Relief In Order To Implement The Joint Plan Of Action Reached On November 24, 2013, Between The P5 + 1 And The Islamic Republic Of Iran, As Extended Through June 30, 2015‬»، وب‌سایت رسمی وزارت خارجه‌ی آمریکا، 25 نوامبر 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[137] «Ship Insurer Warns of Iranian Oil Breaching Sanctions at UAE Port»، خبرگزاری رویترز، 15 ژانویه 2015. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[138] «پوشش بیمه‌ای کشتی‌ها و ترتیبات بانکی هنوز حل نشده است»، خبرگزاری ایلنا، 7 بهمن 1393، شناسه‌ی مطلب: 246396. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[139] «رئیس اتاق مشترک ایران و امارات: کشتیرانی ایران همچنان در تحریم شدید است»، پایگاه خبری تحلیلی صدای اقتصاد، 26 مهر 1393، شناسه‌ی مطلب: 943. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[140] «تردد کشتی‌های ایرانی در اروپا همچنان متوقف است / بیمه‌ی یک میلیارد دلاری کشتیرانی توسط دولت»، خبرگزاری رسمی قوه‌ی قضاییه، 16 آبان 1393، شناسه‌ی مطلب: 13557. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[141] «گشایشی در تحریم بیمه‌ای حمل و نقل صنعت پتروشیمی نشد»، خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، 27 تیر 1393، شناسه‌ی مطلب: 13930427000221. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[142] «Iran Oil Shipping Insurance Sanction Relief Not Likely Any Time Soon»، پایگاه اینشورنس ژورنال (Insurance Journal)،

2 دسامبر 2013، شناسه‌ی مطلب: 312654. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)

[143] «Shipping Firms Shy away from Iran Despite Deal to Ease Sanctions»، خبرگزاری رویترز، 28 می 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[144] «Collateral Damage: How Iran Sanctions Fears Hurt Humanitarian Trade»، خبرگزاری رویترز، 1 آگوست 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[145] «موانع تازه پیش روی تجارت دریایی ایران»، پایگاه دیپلماسی ایرانی، به نقل از خبرگزاری رویترز، 17 اردیبهشت 1392، شناسه‌ی مطلب: 1915883. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[146] «Spider Web: The Making and Unmaking of Iran Sanctions»، پایگاه گروه بین‌المللی بحران، 25 فوریه 2013. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[147] «Shipping Firms Shy away from Iran Despite Deal to Ease Sanctions»، خبرگزاری رویترز، 28 می 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[148] «Collateral Damage: How Iran Sanctions Fears Hurt Humanitarian Trade»، خبرگزاری رویترز، 1 آگوست 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[149] «Iran Designations; Non-proliferation Designations»، وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، 30 دسامبر 2014. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
[150] «تحریم کشتیرانی تنها در حرف برداشته شد / تلاش برای تأمین ارز مورد نیاز دریانوردان»، خبرگزاری رسمی قوه‌ی قضاییه، 16 دی 1393، شناسه‌ی مطلب: 23855. (منبع اصلی، صفحه‌ی ذخیره شده)
ارسال نظر

حاصل عبارت؟ *