لاریجانی مفاد مذاكرات را در اختيار نمايندگان قرار دهد
 

 

آرمان - سعيد سيف : وزير نفت و بازرگاني دولت‌هاي نهم و دهم اين روزها در مجلس به سر مي‌برد. او نماينده مردم تهران و رئيس كميسيون انرژي مجلس نهم است، از نظر هيچ ناظري پنهان نيست كه اين وزير سابق، چندان رابطه خوبي با بيژن زنگنه وزير نفت دولت يازدهم ندارد. شايد بهتر بتوان گفت كه مسعود ميركاظمي مهم‌ترين منتقد بيژن زنگنه است. اما اين وزير سابق از رويكردهاي دولت‌های و نهم و دهم هم انتقاد دارد و معتقد است كه روند تصميم‌گيري در مورد مسائل حاد اقتصادي در دولت‌هاي دكتر احمدي‌نژاد به خوبي صورت نمي‌گرفت اكنون كه مجلس نهم در آستانه تصويب لايحه هدفمندي يارانه‌ها در سال 93 قرار گرفته است، رئيس كميسيون انرژي از نحوه اجراي بد يارانه‌ها در دولت‌هاي گذشته مي‌گويد و از به سامان نبودن اين طرح در دولت‌هاي نهم و دهم. هرچند مسعود مير كاظمي از طرح هدفمندي كه دولت يازدهم ارائه داده چندان دل خوشي ندارد، شايد بتوان ادعا كرد كه وزير پيشين نسبت به طرح هدفمندي يارانه‌ها و سبد كالاي دولت يازدهم موضع مثبتي نداشته و منتقد آن نيز است. روزنامه آرمان در راهروهاي مجلس گفت‌وگويي را با سيد مسعود ميركاظمي نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس انجام داده است. او در دولت نهم ۴ سال وزیر بازرگانی و در ابتدای دولت دهم نیز برای مدت ۲ سال وزیر نفت بود. سید مسعود میر کاظمی نیز همانند دیگر وزیران دولت نهم، تنها سابقه مدیریتی‌اش، به بخش‌های مختلف سپاه بازمی‌گردد، که با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور، عهده‌دار وزارت بازرگانی دولت نهم شد. تنها سابقه اجرایی وی نیز به سال ۱۳۷۶ باز می‌گردد، که به عنوان مدیرعامل فروشگاه اتکا (متعلق به نیروهای مسلح) منصوب گردید و تا یک سال پیش از زمان پیوستن به دولت نهم، در این پست مشغول بود. میرکاظمی در جایگاه وزیر بازرگانی، به‌دلیل اجازه واردات بی‌رویه شکر، ضربه شدید به واحدهای تولیدی کشاورزان، عدم اجرای قانون بودجه سال‌های ۸۵ و ۸۶ درخصوص تعرفه کالاهای وارداتی، بی‌ثباتی در نرخ تعرفه، عدم حمایت از واحدهای تولیدی با واردات بی‌رویه به ویژه در کالاهای مصرفی کشاورزی، قرار بود در مجلس هفتم استیضاح شود، اما با پادر مياني معاون پارلماني خود توانست از تيغ تيز استيضاح بگريزد. در دوران فعالیت میرکاظمی در جایگاه وزیر نفت، تصفیه مدیران ارشد صنعت نفت ایران، انجام گردید، که طی مدت کمتر از یک سال بیش از ۲۵۰ مدیر ارشد شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و سایر شرکت‌های تابعه و فرعی، تا سطح مدیران روابط عمومی، از سمت خود برکنار شدند. او هم اكنون يكي از منتقدان اصلي بيژن زنگنه و محمدجواد ظريف دو وزير دولت يازدهم است. رئيس كميسيون انرژي مجلس نهم خواستار در جريان قرار گرفتن تمام نمايندگان از مفاد مذاكرات هسته‌ای است. مشروح مصاحبه آرمان با وزير پيشين نفت و بازرگاني در ذيل آمده است:

خانم افخم سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري ديروز يادآور شدند كه متن non paper مذاكرات هسته‌اي در اختيار رياست مجلس آقاي لاريجاني قرار گرفته است؛ حضرتعالي در جريان اين امر هستيد؟ ظاهرا 150 نفراز نمايندگان مجلس از هيات رئيسه خواسته‌اند پيگير خواسته آنان كه مشاهده متن مذاكرات شفاهي هسته‌اي ميان ايران و 1+5 باشد نيست؟

البته چون من و همكارانم در داخل صحن حضور داشتيم اطلاع چنداني از بحث هايي كه خانم سخنگو در وزارت خارجه مطرح كرده است نداشتيم. اما واقعيت اين است كه تمامی اعضاي حاضر در مجلس بايد از موضوع توافقنامه مطلع مي‌شدند. اين بحث كه رياست محترم مجلس به عنوان عضو شوراي عالي امنيت ملي توافقنامه ژنو و مذاكرات پيرامون آن را در اختيار داشته باشد و هيچ قسمتي از آن را در اختيار نمايندگان قرار ندهد پذيرفتني نيست؛ بالاخره ما نماينده ملت و نماينده مردم محسوب مي‌شويم. اين بحثي كه تحت عنوان برنامه اقدام مشترك داده شده است در واقع يك توافقنامه است.

يعني شما معتقديد كه non paper توافقنامه رسمي محسوب شده و مذاكرات شفاهي نيست؟

بله، تعهداتي كه ايران و 1+5 انجام داده اند بسيار قوي تر از توافقنامه‌هاي قبلي است. كسي نمي‌تواند بگويد اين‌ها توافقنامه نيستند. اين شبه توافقنامه كه دقيقا مي‌توان گفت يك توافقنامه است و اطمينان براي مجلس بايد حاصل شود كه منافع ملي در آن حفظ مي‌شود. اخباري كه شنيده مي‌شود ومتن توافقنامه با مصاحبه‌هاي كه دو طرف دارند انجام مي‌دهند تحت عنوان روح حاكم بر توافقنامه باعث مي‌شود كه اين تشكيك در مجلس شوراي اسلامي به بوجود بيايد كه در پس پرده مشكلات ديگري به وجود آمده است. فرض كنيد رئيس‌جمهور آمريكا و وزير خارجه اين كشور چيزي مي‌گويند، فعالان سياسي ما چيز ديگري مي‌گويند. اگر دولت ادعا مي‌كند كه حرف آنها را نپذيريم چه بهتر كه متن توافق ومشروح مذاكرات در اختيار نمايندگان قرار بگيرد تا اطمينان قلبي براي مجلس ايجاد شود؛ چون هدف از نظارت مجلس كمك به وضع موجود است. اگر فكر كنيم كه نظارت مجلس دخالت و ايجادكننده توقف در روند مذاكرات است به عقيده من و اكثريت نمايندگان تصور اشتباهي است.

جناب ميركاظمي البته وزارت خارجه معتقد است كه متن توافق در اختيارآقاي لاريجاني رياست محترم مجلس قرار گرفته است. آيا نمايندگان از آقاي لاريجاني متن مذاكرات را درخواست نكرده‌اند؟

اينكه چه زماني در اختيار ايشان قرار گرفته است بسيار مهم است و آيا با جزئيات قرار گرفته است؟ مساله مورد بحث ما نمايندگان با آقاي لاريجاني اين است كه متن مذاكرات را ارائه دهد. بالاخره به عقيده نمايندگان برخي از جزئياتي كه در اختيار وزارت خارجه قرار گرفته است متاسفانه جزئيات درستي نداشته است. به عقيده من متن وزارت خارجه كه در اختيار نمايندگان قرار داده شده است ترجمه درستي ندارد. به عقيده بسياري از نمايندگان بايد متن مذاكرات در اختيار نمايندگان قرار بگيرد و وزارت خارجه هم بايد اين كار را انجام دهد. اين كه چرا آقاي لاريجاني متن مذاكرات را در اختيار مابقي مجلسيان قرار نداده است را شما بايد از ايشان بپرسيد؟ اينكه سخنگوي وزارت خارجه مي‌گويد متن مذاكرات را در اختيار آقاي لاريجاني قرار داده است اين هم مساله قابل تاملي است. بايد ببينيم چه زماني در اختيار ايشان قرار گرفته است و چرا ايشان منتشر نكرده‌اند. اين را از آقاي لاريجاني رياست محترم مجلس بپرسيد؛ قطعا ايشان پاسخگو است. اينكه متن مذاكرات در اختيار آقاي لاريجاني رئيس محترم مجلس قرار گرفته است من اطلاع چنداني ندارم. من ديروز موسسه‌اي بودم آنها متن توافقنامه را دريافت كرده وترجمه كرده بودند. من سوالم اين است كه چه اشكالي دارد متن توافقنامه را در اختيار همه نماينده‌ها قرار دهيم.

مقام معظم رهبري و سران نظام از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان حمايت كرده‌اند. فكر مي‌كنم بحثي راجع به اعتماد باقي نمي‌ماند.

حمایت از مذاکره‌کننده همواره لازم بوده و فرد مذاکره‌کننده نماینده کشور است و باید حمایت شود و باید گزارش مذاکره را به مسئولان نظام ارائه کند. نکته‌ای که مجلس به آن توجه دارد این است که کسانی که می‌روند و مذاکره می‌کنند باید به مسئولان نظام اطلاع‌رسانی کنند و نکته دیگر این است که این موضوع نباید باعث شود که از تحریم‌ها غافل شویم.

به نظر شما آمريكا مساله سوريه را چگونه پيش خواهد برد؟ آنها از كمك ايران در كنفرانس ژنو 2 بهره نگرفتند. آيا يكي از اهداف آمريكا از مذاكرات هسته‌اي كمك به حل بحران سوريه از طريق مذاكره با ايران است؟

مساله سوریه برای آمریکا مهم است و می‌خواهد در این زمان این مساله را با ایران حل کند و البته تشدیدفشارها را بر ايران دنبال مي‌كنند تا به اهداف خود درسوريه برسند.

متن پيش‌نويس طرح هدفمندي يارانه‌ها در جلسه آينده مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. نظر حضرتعالي در مورد طرح پيشنهادي دولت چيست؟

سناریوهای مختلفی برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایبی است. اما بهترین سناریو سناریویی خواهد بود که کمترین آسیب را به بخش تولید وارد کند و تولید را مورد حمايت قرار دهد. یارانه‌های دولت باید به نحوی صورت بگیرد که کمترین اثر را درهزینه تمام شده سایر کالاها و تولیدات کشور داشته باشد. بنزین به نسبت گازوییل اثر کمتری روی تولید دارد، یا گرفتن پول بیشتر از پرمصرفان گاز خانگی اثری بر هزینه تمام شده تولیدات داخلی ندارد؛ پس دولت می‌تواند با افزایش قیمت در این بخش‌ها درآمد پیش‌بینی شده از این طرح را کسب کند. طرح اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 7 مرحله است وهدفمند کردن یارانه‌ها در شرایط کنونی می‌تواند راهگشا باشد، اما ادامه آن و اجرای فاز دوم شرایط خاص خود را می‌طلبد و اجرای تنها این شرط که قیمت‌ حامل‌های انرژی اصلاح شود، نمی‌تواند راهگشا باشد. با مدیریت فعلی ممکن است مشکلات اقتصادی دوباره تکرار شود و اگر بخواهیم رشد اقتصادی را بالا ببریم باید 7 مرحله قانون هدفمندی یارانه‌ها را به صورت هماهنگ پیش ببریم.

اكنون شما به روند هدفمندي يارانه‌ها و طرح دولت انتقاد داريد؟

بله؛ در مرحله بعدي قانون هدفمندي يارانه بايد به اين مساله توجه جدي تري صورت مي‌گرفت كه متاسفانه صورت نگرفته است. تمام مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها برنمی‌گردد. با مدیریت فعلی ممکن است مشکلات اقتصادی دوباره تکرار شود و اگر بخواهیم رشد اقتصادی را افزایش دهیم آنچه امروز در کشور با آن روبرو هستیم و در افکار عمومی نیز دیده می‌شود این است که این القا به جامعه وارده شده که هدفمندی به تنهایی قابل اجراست و خدمات پولی از تغییرات قیمت حامل‌های انرژی گرفته می‌شود و به حساب مردم واریز می‌شود؛ پولی که به تولید و خدمات اجتماعی اختصاص داده نمی‌شود. این در حالی است که طرح بزرگ تحول اقتصادی در شرایطی مفید خواهد بود که تمامی بندهای آن اجرایی شود. بايد دانست وابستگی روزافزون به نفت تهدیدی برای اقتصاد به شمار می‌آید. در 30 سال گذشته علیرغم تاکید تمامی دولت‌ها بر کاهش وابستگی به نفت شاهد بودیم که عملا روز به روز وابستگی به نفت بیشتر شده است. البته کشور احتیاج به نقدینگی دارد و بیشترین درآمد نیز از نفت حاصل می‌شود. درآمد اصلی کشور از تبدیل دلارهای نفتی به ریال حاصل می‌شود، متاسفانه پایه پولی در چند سال گذشته به هم ریخته است. اگر بخواهیم کشور را از تورم خارج کنیم باید رشد اقتصادی باثبات داشته و به سمت اقتصاد غیرنفتی برویم. با اجرای قانون هدفمندی باید بخشی از درآمدها برای اصلاح ساختار اقتصادی اختصاص داده شود، متاسفانه آنچه در عمل رخ می‌دهد این است که بخشی از درآمدهای هدفمندی برای یارانه‌ها واریز می‌شود که در نهایت شاهد کسری حدود 13 هزار میلیارد تومان در سال جاری شده‌ایم که باید این میزان از بودجه برداشت شود. این موضوع فشار را به نفت بیشتر می‌کند و به هم‌ریختگی شاخص‌های اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد. در طرح تحول اقتصادی قرار بود مدیریت بانکی قوی‌تر شود؛ چرا که اگر نظام ارزی به هم بریزد عقبگرد را در کشور شاهد خواهیم بود. در زمانی یارانه‌ها 80 هزار میلیارد تومان اختصاص داده می‌شد که اگر امروز بخواهیم یارانه بدهیم این میزان به 200 هزار میلیارد تومان می‌رسد که این موضوع طرح اولیه بر پایه مدیریت ارزی را زیر سوال می‌برد. به عقيده من دولت قبل، طرح تحول اقتصادي را به درستي اجرا نكرد. قانون هدفمندی باید به سرعت اما با شرایطی اجرایی شود، اگر قانون هدفمندی و طرح تحول اقتصادی که با کار کارشناسی به قانون تبدیل شد، به درستی اجرا می‌شد در آینده نزدیک شاهد مدیریت قوی اقتصادی در کشور می‌بودیم.

يعني معتقديد به طور كل دولت قبل از بحث هدفمندي يارانه‌‌ها به لحاظ قانوني فاصله گرفت؟ اين هفته قرار است طرح هدفمندي يارانه‌ها در سال 93 و لايحه آن مورد بررسي مجلس قرار گيرد؟ نظر شما در باب سبد كالا چيست؟

بله بي‌ترديد انحراف داشتيم. قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ذیل طرح هفت‌گانه تحول اقتصادی گنجانده می‌شود. این قانون باید همزمان با اجزای دیگر طرح تحول اقتصادی اجرایی شود و از طرف دیگر باید به گونه‌ای حرکت کرد که منابع حاصل از هدفمندی برای ترمیم بودجه و مواردی همچون حمایت از بخش تولید و تامین اجتماعی مطرح شود. طرح هدفمندی و طرح تحول اقتصادی به عنوان اصلاح ساختار اقتصادی باید نگاه شود؛ نه اینکه صرفا پولی بیاید و پولی به جایی رود و دعوا بر سر منابع باشد. سبد كالا را طرح جامعي براي حل مشكلات هدفمندي يارانه‌ها نمي دانم، فقط يك درمان موقتي است.


 
http://armandaily.ir/?News_Id=67044