يكشنبه , 27/ارديبهشت/1394
روزهای امید بخش کسب و کار فرا می رسد

گفت وگو با معاون اقتصادي و برنامه ريزي گروه بهمن:

movahedi2

روزهاي اميد بخش کسب و کار خودرو  فرا مي رسد

مي گويد مهم ترين برنامه گروه بهمن در حوزه صنعت خودرو، حفظ و مراقبت از زنجيره توليد است تا در شرايط آشفته کنوني آسيب نبيند. ضمن اينکه حفظ روابط با شرکاي تجاري را هم از ديگر برنامه هاي مهم اين مجموعه مي داند. انگيزه زيادي براي توسعه ديگر حوزه هاي کسب وکار سود آور و افزايش حجم دارايي گروه بهمن دارد و در اين زمينه هم گام هاي مطمئني برداشته است.

سعيد موحدي هم اکنون معاون اقتصادي و برنامه ريزي گروه بهمن است. يکي از مديران جوان و با برنامه که با آرمان هايي که براي خودش تعريف کرده حرکت مي کند. معتقد است اين دوران مي گذرد و روزهاي اميد بخش کسب و کار خودرو فرا مي رسد.

وضعيت فعلي صنعت خودروي کشور و برنامه و سياست گذاري هاي پيش روي گروه بهمن در اين حوزه و ديگر بخش هاي کسب وکار از مهم ترين محورهاي گفتگوي ما با سعيد موحدي است که در ادامه مي خوانيد:

همانطور که می دانید بحث تولید خودرو بر پایه استاندارد یورو 4 قرار است در آینده نزدیک اجرایی شود گروه بهمن چقدر از این استاندارد پیروی می کند آیا برای ورود به این موقعیت آمادگی دارد؟

- این که در کشور ما به نوعی تمایل به اجرای این نوع استانداردها وجود دارد مطلوب و خوشایند است ولی در کنار این موضوع چند واقعیت را هم باید مد نظر قرار دهیم؛ اول اینکه آیا توانایی پوشش سوخت رسانی بر پایه یورو 4 را در سراسر کشور داریم؟ که بر اساس شواهد، اجرای این مساله به نوعی سخت به نظر می رسد. دومین مساله اینکه آیا جامعه توان پرداخت هزینه های این تغییر ساختاری در موتور خودروها را دارد؟ و سومین مساله این که اگر هدف کاهش آلایندگی ها است مشکل جدی تری وجود دارد و آن اینکه بخش زیادی از ناوگان ما را خودروهای فرسوده تشکیل می دهند که به شدت باعث آلودگی هوا می شوند پس بهتر است که روی این قسمت تمرکز و منابع روی این بخش سرمایه گذاری شود. شاید دولت نمی تواند درآن بخش حرکت موثری انجام دهد و به همین خاطر بیشتر بر اجرای استاندارد یورو 4  برای خودروهای جدید تاکید دارد.

حال که این قانون مقرر است اجرایی شود ما نیز خودمان را با آن هماهنگ می کنیم. همانطور که می دانیم محصولات گروه بهمن  در تمام طبقات خودرویی به عنوان خودروهای کیفی شناخته می شوند و چه از لحاظ رعایت استانداردهای ایمنی و چه زیست محیطی همیشه پیش قدم هستیم. (که این موضوع در ارتقاء موتور برخی از محصولات این مجموعه دیده می شود.) حتی زمانی که موتور وانت مزدا را اصلاح کردیم این قابلیت در آن ایجاد شد که به استاندارد یورو 4 ارتقا یابد.

فکر می کنید با اجرایی شدن قانون استاندارد یورو 4 شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم؟

- مطمئناً همینطور است. در حال حاضر گروه بهمن از نظرتکنولوژیکی مشکلی برای اجرایی کردن این قانون ندارد. موضوعی که می ماند کشش بازار و قیمت تمام شده محصولات است که این مساله باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.برآورد می کنم با اجرای این قانون قیمت خودروها با تغییر افزایشی روبرو شده و  احتمالا برای خودروهای کلاس زیر 300 میلیون ریال، حداقل با10 میلیون ریال افزایش قیمت رو به رو شویم.

به نظر شما به تعویق افتادن اجرای این قانون تا پایان سال برای خودروسازان فرصت و غنیمت به شمار می آید؟

- در حال حاضر شرایط تولید خودرو در کشور با مشکلاتی همراه است که با تشدید تحریم های بین المللی این موضوع بحرانی تر می شود. به نظرم با توجه به این شرایط نباید زنجیره تولید خودرو کشور تحت فشار اجرایی یک سری قوانین داخلی قرار گیرد و بهتر است که اجرای این قانون با کمی تأخیر اجرا شود و مورد بازبینی قرار گیرد تا بعد از هموار شدن شرایط بتوانیم همگام با سایر خودروسازان دنیا حرکت کنیم.

در خصوص اجرایی شدن تحریم صنعت خودرو ایران بگویید؟ چه برنامه ای در این شرایط دارید؟

- طرف های تجاری ما عمدتا دو کشور ژاپن و چین هستند. به نظر می رسد که کشور چین و خودروسازان آن کمتر به این موضوع تن دهند. هر چند برخی نشانه ها از رد این فرضیه حکایت دارند. اما کشور ژاپن تا حدود زیادی با این تحریم های یکجانبه همراه است. با طرف تجاری ژاپنی در حال رایزنی هستیم که امید داریم به نتیجه معقولی دست یابیم.

وضعیت عرضه محصولات ژاپنی ما در حال حاضر به چه صورت است؟

- وضعیت عرضه به شرایط تولید و چرخه تامین و نقدینگی بر می گردد. وقتی این حلقه ها به دلایلی محیطی و غیر قابل کنترل یا کمتر قابل کنترل با وقفه و اختلال همراه می شوند زنجیره دچار نوسان و مشکل می شود و به همین دلیل  عرضه در کل کشور دچار نابسامانی می شود که این موضوع در خصوص صنعت خودرو بیشتر نمود پیدا کرده است.

به همین دلیل مجبوریم تولید محصولات را مدیریت و از عرضه انبوه آن به بازار جلوگیری کنیم و در یک بازه زمانی تعریف شده و با یک تولید منطقی حداقل نیازها تامین شود. از این رو با حجم اندکی از تامین می خواهیم یک سیستم تولید یکنواخت داشته باشیم که خواه و ناخواه سیستم عرضه دچار کندی خواهد شد. از یک سری امکانات کامل مانند ماشین آلات، نیروی انسانی، خط رنگ و مونتاژ برخورداریم و این در حالی است کهCKD محدود و تقاضای بالای بازار را داریم که این شرایط باعث می شود در قالب یک تولید یکنواخت که کمترین حاشیه و نوسان را داشته باشد به تولید بپردازیم. به نظرم محدودیت تولید و عرضه محصولات تا یک یا 5/1 سال آینده برای گروه بهمن و سایر خودروسازان کشور وجود دارد.

- وضعیت تولید مزدا 2 و مزدا 3 فعلاً چگونه است؟

امکان دارد در یک مقطعی براساس دیر رسیدن CKD تولید نداشته باشیم که البته این موضوع دلیل بر این نیست که سیاست ما عدم تولید باشد، بلکه منتظریم تا شریک تجاری ژاپنی ما نسبت به عرضه قطعات و CKD اقدام کند که به محض ورود قطعه تولید بیشتر خواهد شد.

-موضوع عرضه B50 به بازار به کجا انجامید؟

منتظر تایید های استاندارد آن هستیم که مراحل آخر را طی می کند. امیدواریم اواخر تابستان به بازار عرضه شود.

- در مورد تحریم ناوگان کشتی رانی توضیح دهید تا چه میزان در روند تولید گروه بهمن تأثیر خواهد داشت؟

بی تردید موثر است. حمل اقتصادی در دنیا حمل با کشتی است به ویژه برای مسیرهای دور. گروه بهمن هم بیشتر قطعات مورد نیاز خود را با کشتی وارد می کند. البته اینکه ناوگان کشتیرانی خارجی  با کشور ما همکاری نمی کنند از مدت ها قبل اتفاق افتاده و  این به معنی کندی پروسه است و باعث توقف تولید نخواهد بود و قاعدتا از ناوگان های کشتیرانی داخلی استفاده خواهیم کرد. البته با توجه به حجم بالای کالاهای  صادراتی و وارداتی مختلفی که وجود دارد زمان های دسترسی یا مقاطع دسترسی ما به ظرفیت های خالی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی محدودتر می شود که این موضوع به یک نظام دقیق و به هنگام برنامه ریزی، تولید و عرضه نیاز دارد. پیرو این قضیه در حلقه تأمین فشار تشدید می شود و با تحت تاثیر قرار دادن روند تولید و عرضه، هزینه تولید را بالا می برد.

در چند سال اخیر، گروه بهمن در حوزه انرژی و معدن نیز سرمایه گذاری کرده است آیا این موضوع به خاطر نابسامان بودن صنعت خودرو کشور است یا بر اساس یک برنامه ریزی بلند مدت صورت گرفته است؟

این سیاست از سال 89 اتخاذ شده، مبنی بر این که دارایی های گروه بهمن را بر اساس قاعده توزیع ریسک متنوع تر کنیم. در حال حاضر بالای 65 درصد دارایی های مجموعه ما به صنعت خودرو اختصاص دارد که می تواند  ظرفیتی  بالغ بر 100 تا 120 هزار دستگاه تولید خودرو در مجموعه گروه بهمن را سالانه پوشش دهد.  در نظر داریم این ظرفیت را حفظ کنیم و از آن بهره برداری کامل داشته باشیم (دسترسی به تولید در ظرفیت اقتصادی)، این موضوع  مهمترین استراتژی ما در صنعت خودرو به شمار می آید. از طرف دیگر صنعت خودرو،  صنعت مصرف کننده ارز است از این رو با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور مشکل به وجود می آید به گونه ای که وقتی نرخ ارز واقعی می شود و بهای تمام شده به شدت بالا می رود حاشیه سود به هم می خورد. پس در شرایط فعلی خروج ارز سیاست غیر منطقی و بعضاً غیر مطلوب  محسوب می شود. پس باید ارز  را برای اولویت های ضروری تر حفظ کرد. از این رو برنامه ریزی شد تا به سراغ کسب و کارهایی برویم که آورنده ارز  باشند و به نظر می رسید در این بین صنایع پتروشیمی و معدن، کسب و کارهای خوب و معقولی باشند. در حال حاضر حداقل بالغ بر هزار میلیارد تومان دارایی های ما در بخش های پتروشیمی، معدن و بانک سرمایه گذاری شده است. لذا این بخش از دارایی ها را هم حفظ می کنیم تا کم کم به سمت متوازن سازی حجم دارایی ها با بازدهی آنها برویم.

به دنبال این راه هستیم که چگونه شرکت ها، کسب و کارها و فرایندها  را به نوعی اصلاح کرده و یک چیدمان مجددی برای آنها برقرار کنیم، تا بین حجم و سهم آن دارایی از سبد سود گروه بهمن تناسب برقرار شود.

- بخشی از سرمایه گذاری گروه بهمن به سمت تولید سیمان رفته، ممکن است در خصوص این بخش از سرمایه گذاری توضیح دهید؟

در زمستان سال 91 یک جا به جایی دارایی در گروه بهمن انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که چشم انداز صنعت بانک تا 2 تا 3 سال آینده چندان با بازدهی مطلوب تناسب ندارد بر این اساس تصمیم گرفته شد تا سهم دارایی مان از صنعت بانک را کاهش دهیم که طبق مذاکرات انجام شده در مقابل فروش بخشی از سهام بانک مورد نظر، سه  شرکت از صنعت سیمان را به سبد دارایی های خود اضافه کردیم که سیمان غرب و تهران شامل این دارایی ها می شوند و به زودی مجموعه سیمان دیگری هم به سبد دارایی های گروه بهمن اضافه می شود.

در زمینه متنوع سازی سرمایه گذاری به دنبال بازار اولیه نرفتیم چرا که خواستیم بازدهی را با ریسک کمتر، از بازارهای ثانویه کسب کنیم. هر چند شاید بازار اولیه از حاشیه سود بالایی برخوردار باشد اما با ریسک بالایی همراه است.

- آیا قرار است سهامداران و اعضاء هیات مدیره با تغییر همراه باشند؟

سهامداران فعلا همان سهامداران سابق هستند. اعضاء حقوقی نیز تغییر معنا داری نخواهند کرد ولی اشخاص حقیقی بسته به نظر سهامداران دارد. ولی تجربه ثابت کرده که سهامداران ما نهادهای حرفه ای و با دانش و تخصص بالا هستند که از این بابت نگرانی وجود ندارد و بزرگوارانی هم که در هیأت مدیره هستند همواره موجبات اعتلاء گروه بهمن را فراهم می کنند.

- برنامه یا سیاست خاصی که گروه بهمن برای سال 92 در نظر گرفته به چه مواردی اختصاص دارد؟

مهم ترین برنامه ما در حوزه صنعت خودرو، حفظ و مراقبت از این زنجیره است تا در شرایط آشفته کنونی آسیب نبیند. به عقیده بنده این دوران می گذرد و روزهای امیدبخش کسب و کار خودرو فرا می رسد.

پس این زنجیره نباید آسیب ببیند و باید روابط مان با شرکای تجاریمان حفظ شود همچنین ضروری است نیروی انسانی کارآمد را حفظ کنیم. سعی داریم با حداقل ظرفیت اقتصادی ممکن خود، تولید داشته باشیم و تا آنجا که امکان دارد نقدی فروش کنیم. همچنین مطالبات سریع تر وصول شود و تا آنجا که می توانیم ساخت داخل را توسعه دهیم.

اما در زمینه دارایی های مالی و غیر خودرویی به سمت بهینه سازی پرتفوی و متوازن سازی سبد دارایی های گروه بهمن حرکت می کنیم و در کسب و کار انرژی، استراتژی توسعه محتاطانه و گزینشی را جهت بسط و عمق بخشی به فعالیت هایمان در این حوزه اتخاذ کرده ایم.

رابطه تان با دنیای مجازی و اینترنت چگونه است؟

بسیار عالی. بیشترین استفاده ام در خصوص بازار سرمایه و مراجعه به سایت شرکتهای سرمایه گذاری، سایت های تحلیلی و سازمان بورس است. همچنین اخبار صنعتی و خودرویی هم از این طریق پیگیری می شود.

اهل مطالعه و کتاب هستید؟

البته. در حال حاضر سه کتاب در دست مطالعه دارم یکی از آنها به نام " ثروت انقلابی" اثر برجسته آلوین  و هایدی تافلر است که شب ها در منزل مطالعه می کنم. کتاب دیگری هم با نام "هوش مالی" در دست دارم که موقع ترافیک مطالعه می کنم. کتاب بعدی هم که در حوزه کاری  می خوانم با عنوان مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته است که صبح ها قبل از شروع کار آن را مطالعه می کنم.

بیشتر چه موضوعاتی را برای مطالعه انتخاب می کنید؟

برنامه ریزی کرده ام تا آخر امسال 12 جلد کتاب مطالعه کنم. شش کتاب تخصصی در حوزه مالی، سرمایه گذاری، اقتصاد کلان و استراتژی و شش کتاب دیگر در حوزه روانشناسی و مدیریت را مد نظر قرار داده ام.

رابطه تان با فیلم دیدن چطور است؟

بسیار عالی. تقریباً هفته ای دو تا از فیلم های روز دنیا  را می بینم.

به ورزش هم علاقه دارید؟

بله علاقه دارم. ولی متاسفانه در برنامه ریزی ها جایگاه حداقلی دارد و از این بابت از خودم گله دارم. البته شاید بتوان گفت این یک خلاء بزرگ اکثر پشت میز نشینان است که برای ورزش زمان نمی گذارند. در واقع این روزها بیشتر تماشاچی مسابقات ورزشی هستم.

 

¤ مینا صباغی

movahedi1

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 24 شهریور 1392 ، 13:54
 
BCMath lib not installed. RSA encryption unavailable