عصر ایران
کد خبر: ۱۸۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - 11 September 2011
رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به وضعیت قطعات وارداتی خودرو توسط گروهی تاجر نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عده‌ای از واسطه‌ها به وفور قطعات بی‌کیفیت چینی وارد کشور می‌کنند که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد. این واردات مخاطرات زیادی را برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور در پی دارد.
 قانون - رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این روزها وضعیت صنایع خودروسازی در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نگران‌کننده است، این شرکت‌ها را فاقد توان مدیریتی کافی دانست و گفت: روش‌های مدیریت سنتی و دولتی حاکم بر این دو شرکت خودروسازی، مخل رشد، توسعه و پویایی است که انگیزه‌ها را از بین می‌برد به گونه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر هزار نیروی کارشناسی، این شرکت‌ها را ترک کرده‌اند که از این تعداد حدود 300 نفر از آنان به کشورهای خارجی همچون کانادا، آمریکا، اروپا و بعضاً به کشورهای شرق آسیا مهاجرت کرده و در حال کار برای شرکت‌های خارجی هستند.

حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران با انتقاد از عملکرد شرکت ایران خودرو در دوره جدید مدیریتی گفت: متاسفانه شرکت ایران خودرو برای ادامه حرکت خود فاقد یک برنامه و استراتژی مشخص است. گواه این بی‌برنامگی طرح‌های قدیمی است که هم‌اکنون در ایران خودرو در حال اجراست. عموماً این طرح‌ها و خودروهای جدید متعلق به زمان مدیریت آقایان منوچهر غروی و منوچهر منطقی بوده و طی دو سال و نیم گذشته هیچ طرح جدیدی در این شرکت ارائه نشده است. این در حالی است که سایپا نیز در راستای استراتژی توسعه محصول، از بی‌برنامه‌گی رنج می‌برد و حاشیه‌های وسیعی در ارتباطات و کارکرد این شرکت بویژه در خصوص واگذاری اخیر آن مطرح است که تحت تحقیق و تفحص مجلس و کمیسیون اصل 90 است.

ایران خودرو بعد از سمند خودروی ملی دیگری به بازار وارد نکرد

وی ادامه داد: ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی کشور بنا بود که برای حفظ برند ملی، دارای استراتژی قدرتمندی در توسعه محصولات جدید باشد اما پس از خودروی سمند، دیگر خودرویی با برند ملی وارد بازار نکرده است. البته همه می‌دانند که پژو 207I برند ملی ندارد و این دست پروژه‌ها هویت ملی نداشته و تداوم همان روش مونتاژکاری بجا مانده از گذشته‌های دور است!

به گفته این نماینده مجلس، این موضوعات شرایط بسیار ناگواری را برای صنعت خودروسازی ایجاد کرده است. در حالی که ما در کمیسیون انرژی نگران وضع سوخت خودروها و مسائل زیست محیطی هستیم و بارها دغدغه‌های کمیسیون را مطرح کرده‌ایم اما ایران خودرو و سایپا در حوزه تامین و تولید موتورهای جدیدی که هم کم‌مصرف بوده و هم آلودگی هوا را کاهش بدهند نیز شرایط خوبی ندارند. وضعیت سایپا که اصولاً قابل بحث نیست چون اساساً این خودروساز در موضوع طراحی و تولید موتور جدید هیچ برنامه‌‍ای ندارد و با کمال تأسف مگاموتور هیچ هدف مشخصی در توسعه قوای محرکه جدید برای پِلَتفُرم‌های موجود نداشته و صرفاً به مونتاژ و کپی‌کاری اکتفا کرده است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس در همین رابطه تشریح می‌کند که گرچه ایران خودرو موتوری به عنوان «موتور ملی» را با مشاوره یک شرکت آلمانی طراحی و تولید کرده است اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و موثر و عدم سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه نتوانسته موتور ملی مورد نظر را به تولید مورد نیاز برساند و آنچه تا به حال تولید شده نیز دچار مشکلات فنی است و از کیفیت لازم برخوردار نیست مثل روغن‌ریزی زیر موتور EF7.

 کاتوزیان تاکید می‌کند شرایطی که هم‌اکنون ایران خودرو در آن بسر می‌برد و البته سایپا نیز دست کمی از آن ندارد این است که این شرکت‌ها هیچ برنامه‌ریزی مشخصی برای آینده و توان رقابت با خودروسازهای خارجی را ندارند.

نماینده تهران در مجلس افزود: ایران خودرو با مدیریت بسیار خوب و مسئولانه شرکت ساپکو و همکاری صمیمانه قطعه‌سازان در سال گذشته توانست به سود دهی خوبی برسد. شرکت ایران خودرو حتماً می‌داند که این حادثه مبارک را مدیون عملکرد خوب، قوی و حرفه‌ای مدیریت سابق شرکت ساپکو است چرا که تعامل بسیار قوی و صمیمی این مدیریت با قطعه‌سازان باعث ارتقای تکنولوژی و کاهش قیمت تمام شده گردید که نهایتاً در حدود 300 میلیارد تومان سود و افزایش بهره‌وری را نصیب ایران خودرو کرد. در این راستا کمک‌ها، گذشت‌ها، درک متقابل و تعامل مثبت قطعه‌سازان شایسته تقدیر و سپاس بوده و جای تشکر بسیار از این جهادگران عرصه تولید دارد که در این شرایط دشوار تحریم و تحت فشار سازمان‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی، کمبود نقدینگی، افزایش قیمت‌ها و... اینگونه ایثارگرانه همچنان به تلاش مشغولند.

 قطعات چینی خودرو به وفور وارد کشور می‌شود

 رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به وضعیت قطعات وارداتی خودرو توسط گروهی تاجر نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عده‌ای از واسطه‌ها به وفور قطعات بی‌کیفیت چینی وارد کشور می‌کنند که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد. این واردات مخاطرات زیادی را برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور در پی دارد.

 به گفته وی بعضی از قطعات خودرو که هم‌اکنون به کشور وارد می‌شود بسیار بی‌کیفیت است و استفاده از آنها بعضاً خطرناک است؛ به عنوان مثال لنت ترمزهای وارداتی ساخته شده از «آزبست» به کشور وارد می‌شود در حالی که سال‌هاست این ماده از چرخه استفاده بدلیل سرطان‌زا بودن خارج شده است، اما هم گمرک، هم اداره استاندارد و هم خودروسازان نسبت به وارد شدن این قطعه بی‌توجه هستند و وزارت صنایع و تجارت باید با جدیت با این سوداگران سودجو که برای اشتغال ملی، حفظ محیط زیست و سلامت و بهداشت کشور احترام و اهمیتی قائل نیستند برخورد کنند.

 مهاجرت 300 نیروی خلاق ایران خودرو به کشورهای خارجی

نماینده تهران افزود: به دلیل فقدان استراتژی و برنامه مشخص و عدم تلاش برای طراحی موتورها و خودروهای جدید، بسیاری از نیروهای خلاق و زبده ایران‌خودرو و سایپا در حال ترک این شرکت‌ها هستند.

 کاتوزیان اظهار داشت: این موج در ایران خودرو شدیدتر است بطوری که در همین دو سه سال گذشته بیش از هزار نیرو، شرکت ایران خودرو را ترک کرده‌اند که از میان آن‌ها شاید نزدیک به 300 نفر از کشور رفته و در حال کار کردن برای شرکت‌های خارجی در کشورهایی مثل کانادا، آمریکا و کشورهای شرق آسیا و اروپا هستند.

 وی می‌گوید این نیروها که جزو کارشناسان زبده و نیروهای تخصصی و فنی بوده‌اند به دلیل بی‌برنامگی مدیریت در جذب و نگه داشتن نیروها و نداشتن استراتژی و برنامه برای تولید خودروهای با برند ملی و توسعه محصولات جدید و عدم پرداخت مناسب و حمایت‌های لازم، احساس بی‌انگیزگی کرده و دیگر علاقه‌ای برای ماندن در این صنعت برای آن‌ها نمی‌ماند.

 رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد این موجی که در حال حاضر به وجود آمده بسیار خطرناک است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با یادآوری اینکه اوضاع ناگوار در هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا وجود دارد، افزود: تصور می‌کنم با ادامه رویه‌های موجود، این خودروسازان به زودی از بازار داخلی هم حذف می‌شوند، مگر اینکه مثل همیشه با فشار و ایجاد بازار انحصاری، مردم را وادار کنیم که همچنان از این خودروهای پرمشکل با کیفیت پایین خریداری کنند،اما این فضا و این بازار یک فضای پایداری نیست و نمی‌تواند تداوم یابد. مردم نیز با توجه به موج عظیم رسانه‌های ارتباطات جمعی و از طریق اینترنت با تکنولوژی‌ها، برتری‌ها و صنایع خودروسازی مدرن آشنا می‌شوند و دیگر خودروهای داخلی را نمی‌پسندند.

 کاتوزیان می‌گوید: نباید از این نکته نیز غافل بود که قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای مدرن خارجی بسیار گزاف است و اصلا با کیفیت آن تطابق ندارد و همین امر در مجموع صنعت خودروسازی ما را در شرایط بحرانی قرار می‌دهد.

پرداختی‌ها به کارگران ایران خودرو کاهش پیدا کرده است

این نماینده مجلس اضافه کرد: بسیاری از پرداخت‌هایی که به کارگران و پرسنل فنی صورت می‌گرفته کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر با کاهش پاداش‌ها و سایر عوامل انگیزه‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

کاتوزیان می‌گوید: نیروی متخصص و فنی تمایل دارد که کار کند و زمانی که در فضای خودروسازی بیکاری به وجود می‌آید و بخش‌های طراحی و تحقیقات به بی‌ثمری و بی‌اثری سوق داده می‌شوند، نیروهای خوب دلیلی برای ماندگاری نمی‌بینند و تمایل به مهاجرت پیدا می‌کنند.

 مشخصات مدیران موفق در خودروسازی

 رییس کمیسیون انرژی افزود: مسئولان باید افراد متدین، سالم، پاک دست، عالم، خوش برخورد، کارآمد، استراتژیست و متواضع که بیشتر گوش می‌کنند و به خود نمی‌بالند و افرادی که ضمن دارا بودن ویژگی و توان رهبری در این صنعت، قادر به تدوین برنامه هستند را برای این صنایع انتخاب کنند. مدیران عاملی که سطح خود را در حد امضا کننده برگه مرخصی و برگه ماموریت تنزل می‌دهند و به روش‌های سنتیِ عهد قاجار همه اختیارات را از مدیران دیگر سلب کرده و خود را حاکم مطلق‌العنان سازمان می‌کنند و قوم‌گرایی و فامیل بازی را در سازمان رواج می‌دهند و با پمپاژ اختلافات و افزایش سطح درگیری‌ها در این توهم بَدوی و سطحی به سر می‌برند که «سلاطین اختلاف انداخته و حکومت کرده‌اند» به طور قطع سطح و توان فکری‌شان در همین حد است و نمی‌توانند به عنوان استراتژیست، رهبری یک خودروسازی را عهده‌دار باشند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
Bookmark and Share
برچسب ها: خودرو ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر: