printlogo


کد خبر: 42640تاریخ: 1393/9/19 00:00
تعجب، حیرت خوش‌بینی
از سال گذشته که تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی کشور برداشته شد خیلی‌ها چشم انتظار حضور شرکت‌های خارجی خودروساز بودند. شرکت‌هایی که در صورت همکاری با ایران می‌توانند صنعت خودرو کشورمان را توسعه دهند. یک‌ماه بعد از نخستین همایش بین‌المللی خودرو، تحریم‌های صنعت خودرو برداشته شد و همه بر این باور بودند که خودروسازانی که از ایران رفته‌اند بر می‌گردند و حتی برندهای جدید که برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کردند، حضورشان قطعی می‌شود. اما این روند بسیار لاک‌پشتی بود. خیلی از کشورها با ایران پای میز مذاکره نشستند اما به غیر از پژو که با سیتروئن ادغام شده است هنوز حضور برند دیگری نهایی نشده است. گفته می‌شود مذاکرات برای همکاری درازمدت زمانبر است و نباید این توقع را داشت که یک‌شبه مذاکرات به نتیجه برسد. رفت و آمد مدیران شرکت‌های خارجی و حتی امریکایی نشان می‌دهد ایران بازار جذابی برای کشورهای مختلف است و همه منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 هستند. در این میان مدیران خودروساز کشورمان تأثیر مذاکرات را منکر نمی‌شوند اما می‌گویند صنعت خودرو باید از مسائل سیاسی جدا دیده شود در این‌صورت پیشرفت خواهد کرد. با این رویکرد خودروسازان کشور معتقدند که مذاکرات با طرف‌های خارجی خیلی زود به نتیجه می‌رسد و صنعت خودرو سال 95 به روزهای اوج خود نزدیک می‌شود. دومین همایش بین‌المللی خودرو که 10 آذرماه برگزار شد بیش از 25 کشور را دور هم جمع کرد تا از نزدیک با پتانسیل صنعت خودروی ایران آشنا شوند و برای شروع همکاری‌ها برنامه‌ریزی کنند. مدیران خودروسازی جهان از ایران چشم‌انداز خوبی را به تصویر کشیدند و معتقدند صنعت خودرو ایران تا 5 سال آینده توسعه و در عرصه بین‌المللی جایگاه خاصی پیدا می‌کند. این همایش فرصتی شد تا روزنامه ایران با مدیران خودروسازی جهان به گفت‌و‌گو بنشیند و نظرات آنها را درباره آینده صنعت خودروی ایران جویا شود. نکته قابل توجه در این گفت‌وگوها اجماع مصاحبه شوندگان در مورد طراحی ضعیف و محصولات بی‌کیفیت خودروسازان داخلی بود.

 رنو آماده همکاری است
کامبیر قائم مقام مدیرعامل رنو و رئیس منطقه‌ای آفریقا، ‌خاورمیانه و هندوستان رنو درباره چشم‌انداز صنعت خودروی ایران گفت: صنعت خودروی ایران باید سال‌های پیش پیشرفت بیشتری می‌کرد. من در سفرم به ایران تصور نمی‌کردم یکسری از خودروها همچنان تولید شود. خودروهایی که باید کنار گذاشته شود و جای آن خودروهای جدید و به روز جایگزین شود. کامبیر افزود: کشوری که صنعت خودرو و قطعه‌سازی داشته باشد می‌تواند به سرعت پیشرفت کند لذا ما از ایران توقع داریم که سریعتر به سوی به روز کردن محصولات خود گام بردارد. این مسیر برای ایران بسیار هموار است چرا که می‌تواند با استفاده از موقعیت خود درمنطقه سریعتر به رشد و تولید صادراتگرا دست پیدا کند. قائم مقام مدیرعامل رنو اذعان داشت: خیلی از کشورها تمایل دارند با ایران همکاری کنند چرا که از بازار این کشور می‌توانند به کشورهای همسایه دسترسی پیدا کنند. کشورهایی که رابطه خوبی با ایران دارند.
وی ادامه داد: ما با شرکت‌های نیسان و دایملر اتحاد بستیم و همکاری مشترک می‌کنیم لذا می‌توانیم با کشوری مثل ایران که زمانی جزو شرکای ما بود مجدداً همکاری‌های جدیدی را تعریف کنیم. وی اذعان داشت: اگر با ایران جوینت ونچر شویم برای هر دو طرف برد - برد خواهد بود. کامبیر تأکید کرد: ما آماده همکاری با ایران هستیم و مدیرعامل رنو از این موضوع استقبال می‌کند. البته ما خواهان تولید مشترک خودروهای با کیفیت با ایران هستیم. خودروهای جدیدی که بیشترین امکانات را داشته باشد. خودروسازان ایرانی باید بتوانند خودروهای به روز تولید کنند. وی در مورد اینکه چرا رنو از سال گذشته وارد بازار ایران نشد گفت: سال گذشته منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران بودیم حال تصور می‌کنیم روند خوبی در مذاکرات صورت گرفته است لذا همکاری‌ها را در قالب جدید شروع خواهیم کرد.

  به صنعت خودرو ایران خوشبین هستم
آرنود دیوید بوگارد رئیس انجمن قطعه‌سازان جهان از دیگر میهمانان خارجی بود که صنعت خودروی ایران را مثبت ارزیابی کرد. او با روی خوش با خبرنگاران صحبت می‌کرد و در لابه‌لای صحبت هایش بارها به این موضوع اشاره کرد که من به صنعت خودرو خوشبین هستم و معتقدم ایران می‌تواند تولید‌کننده قوی خودرو شود. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران مبنی بر اینکه ارزیابی شما از صنعت خودروی ایران چیست، گفت: صنعت خودروی ایران دارای سابقه طولانی است. این صنعت در طول چند دهه گذشته دستاوردهای چشمگیری داشته است. به نظر می‌رسد که صنعت خودرو و قطعات خودروی ایران در یک مسیر رو به جلو گام برمی دارد. تنها چیزی که این صنعت در حال حاضر از داشتن آن محروم است داشتن حضوری پر رنگ‌تر در بازارهای ملی و بین‌المللی است. دیگر نیاز این صنعت گسترش همکاری‌ با کشورهای صنعتی دیگر در زمینه انتقال فناوری، بهبود سطح تحقیقات، افزایش سرعت توسعه و بالا بردن کیفیت تولیدات است.
وی آینده صنعت خودرو ایران را در این چند جمله خلاصه کرد و گفت: ایران دارای پتانسیل‌های بالایی در زمینه تولید خودرو است و در طول چند سال گذشته، پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته است. با توجه به اینکه وضعیت ایران در عرصه بین‌المللی در حال ترقی و شفاف‌تر شدن است، می‌توان نسبت به آینده این صنعت امیدوار بود.
«تا چه میزان تحریم‌های بین‌المللی در همکاری ایران با کشورهای دیگر تأثیر‌گذار بوده‌است» سؤال دیگری بود که آرنود به آن پاسخ داد. وی خاطرنشان کرد: در مورد موضوع تحریم‌ها متأسفانه دید من چندان جامع و جهانی نیست. همان‌طور که می‌دانید بیشتر تحریم‌ها برداشته شده‌است. در حال حاضر ایران بجز مشکل مربوط به انتقال پول و تأمین مالی طرح‌ها با مشکل دیگری که ناشی از اعمال تحریم‌ها باشد دست و پنجه نرم نمی‌کند. برقراری ارتباط بانکی با ایران در حال حاضر تقریباً غیر ممکن است. این موضوع به وضوح همکاری‌های بین‌المللی ایران با کشورهای دیگر، بویژه، فرانسه را تحت‌الشعاع قرار داده‌است. با رفع این مشکلات امیدواری‌ها برای گسترش همکاری‌ها با ایران افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فرانسه تمایلی به گسترش همکاری‌ با ایران در صنعت تولید خودرو و قطعات خودرو دارد تصریح کرد: بله شکی در این مورد وجود ندارد. این چهارمین باری ‌است که من در طول 12 ماه گذشته به ایران سفر کرده‌ام. این خود نشانه‌ای آشکار از تمایل کشور فرانسه برای بهبود سطح همکاری‌ با ایران است.
رئیس انجمن قطعه سازان جهان مشکل اصلی صنعت خودروی ایران را هم توضیح داد و اذعان داشت: نیاز اصلی صنعت خودروی ایران لزوم باز کردن درها به روی شرکت‌های خارجی برای همکاری و استفاده از پتانسیل‌های موجود در این صنعت است. ایران نیاز دارد کیفیت محصولات خود را افزایش دهد. کشور ایران در نخستین قدم به یک بازار بزرگ و محصولاتی قابل رقابت با تولیدات دیگر کشورها برای عرضه در آن بازار احتیاج دارد و در مرحله دوم داشتن توانایی مؤثر در تولید محصولات باکیفیت است. ما برای توسعه روابط با ایران آماده هستیم و این امیدواری وجود دارد که در مباحث 1+5 نتایج خوبی به دست آید. وی افزود: ‌بازار ایران برای فرانسوی‌ها بعد از گذشت بیش از 20 سال از اتحاد استراتژیک بین ایران و پژو هنوز تازه است. قطعه سازان ایرانی درچند سال اخیر از نظر تکنولوژی رشدخوبی داشته‌اند اما حضور آنان در بازار‌های جهانی پر رنگ نیست. وی خاطرنشان کرد: ما در بحث آغاز همکاری مجدد با ایران درحال تحقیق شرایط اقتصادی، صنعتی و سیاسی ایران هستیم و با درنظر گرفتن نتایج این تحقیق می‌توانیم در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال فناوری به پای میز مذاکره با همتای ایرانی خود بنشینیم. به گفته بوگارد صنعت خودروی ایران تحریم نیست بلکه بانک‌های ایرانی مشمول تحریم هستند و ما نمی‌توانیم از ترس دولتمردان امریکایی در ایران سرمایه‌گذاری کنیم.

 ادامه تحریم‌ها مانع از قطع همکاری پژو نمی‌شود
کمارد قائم مقام و عضو هیأت مدیره شرکت psa(پژو سیتروئن) نیز با روزنامه ایران گپی زد و درباره صنعت خودروی ایران گفت: صنعت خودروسازی ایران در تولید در منطقه آفریقا و خاورمیانه در رده نخست قرار دارد. بنابراین در حال حاضر این احتیاج حس می‌شود که این صنعت محتاج ورود تکنولوژی‌ها و محصولات جدید و احتمالاً تعیین اهداف جدید برای ارتقای جوانب زیست محیطی محصولات است. در حال حاضر ایران نیاز به همکاری را حس کرده است لذا امیدوارم هر چه سریعتر زمینه همکاری‌ها فراهم شود تا مجدداً رنو و پژو به روزهای گذشته خود بازگردند.
او نیز آینده صنعت خودروی ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: ایران بازار بزرگی محسوب می‌شود. این امید می‌رود که با باز شدن درهای ایران برای همکاری‌های بین‌المللی بیشتر، با تولید محصولات مدرن‌تر و باکیفیت بالاتر و به کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته تر، ایران قادر خواهد بود محصولات بیشتری را با قدرت رقابتی بالا و قابلیت مقایسه‌پذیری با تولیدات کشورهای توسعه یافته، روانه بازارهای جهانی کند. این موضوع ممکن است احتیاج به زمان زیادی داشته باشد، اما روش طبیعی پیشرفت و توسعه همین است. با اتخاذ این روش ایران قادر خواهد بود در آینده به بازارهای کشورهای مختلف راه یافته و محصولات خود را با نیازهای مشتریان بین‌المللی ‌وفق دهد.
قائم مقام و عضو هیأت مدیره شرکت psa(پژو سیتروئن) درباره تأثیر تحریم‌های ظالمانه ایران تأکید کرد: به طور آشکار این تحریم‌ها تأثیرات منفی را بر گسترش همکاری‌ها داشته است. ما همکاری‌هایی را با کشور ایران داشتیم که پس از تشدید تحریم‌ها مجبور به قطع آنها شدیم. حتی در حال حاضر نیز محدودیت‌هایی بر سر گسترش همکاری‌ها در زمینه انتقال پول و انجام عملیات بانکی وجود دارد.
این سؤال برای ما پیش آمد که اگر مذاکرات 1+5 به نتیجه نرسد پژو همکاری‌های خود را ادامه خواهد داد که وی در پاسخ گفت: معتقدم که نتیجه مذاکرات هسته‌ای مثبت خواهد بود چرا که این مسأله هم به نفع ایران و هم به سود اقتصاد جهانی است. با وجود این هر سناریویی که در مذاکرات رقم بخورد ما تلاش خواهیم کرد که خود را با آن وفق دهیم. اما من به شخصه تنها یک سناریوی مثبت را می‌توانم متصور شوم.

 محصولات خودروسازان ایرانی جذاب نیست
سیلویو پترو آنگاری مدیرعامل شرکت پینی فارینا که خیلی‌ها این شرکت را به نام فراری می‌شناسند نیز گفت‌و‌گویی با روزنامه ایران داشت. وی درباره صنعت خودروی ایران گفت: صنعت خودروسازی ایران دارای پایه و اساس مستحکمی است چرا که این کشور به مدت چند دهه است که مشغول به فعالیت در این زمینه است. البته ایران نیاز دارد در زمینه بهبود ظاهر و کیفیت خودرو‌ها دست به انجام اقداماتی بزند چرا که در حال حاضر محصولات این کشور چندان جذاب نیستند. با این حال کشور شما به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده است.
وی درباره چشم‌انداز صنعت خودرو گفت: کشور ایران دارای پتانسیل‌های زیادی است. به عقیده من در 20 سال آینده ایران به یکی از کشور‌های پیشرفته در صنعت خودرو تبدیل خواهد شد. من واقعاً بر این باور هستم که صنعت خودروی ایران در آینده‌ای نه چندان دور بسیار شکوفا خواهد شد. ایران دارای سابقه بسیار طولانی در صنعت خودروسازی است.
وی گریزی هم به تحریم‌ها زد و گفت: به طور قطع تحریم‌ها مشکلاتی را در گسترش همکاری‌های کشورهای دیگر با ایران به وجود آورده‌اند. تحریم‌ها سرعت گسترش روابط ما با تولید‌کنندگان ایرانی را بسیار کم کرده‌اند. من از صمیم قلب امیدوارم که با برداشته شدن تحریم‌ها روزنه‌های جدیدی در راستای همکاری‌های بین ایران و دیگر کشورها گشوده شود. ما بسیار مشتاقیم همکاری‌های خود با ایران را گسترش دهیم. این اصلی‌ترین دلیل حضور من در تهران و این کنفرانس است.
وی مشکل اصلی صنعت خودروی ایران را تحریم دانست و تأکید کرد: من فکر می‌کنم که تحریم‌ها موانعی را بر سر راه توسعه صنعت خودروسازی ایران ایجاد کرده‌اند. با لغو تحریم‌ها این صنعت پویا خواهد شد. به عنوان کسی که از بیرون گود شاهد ماجرا است فکر می‌کنم تحریم‌ها کما بیش مهم‌ترین مشکل صنعت خودروسازی ایران است. ما در طول دوره تشدید تحریم‌ها ارتباط و همکاری خود را با ایران قطع نکردیم. شرکت ما همواره حضور پر رنگی در صنعت خودروسازی ایران داشته است. سال گذشته نیز من به این کنفرانس دعوت شدم و درحالی که تحریم‌ها همچنان پا برجا بودند در این کنفرانس سخنرانی کردم.

  ایران برای جهانی شدن تلاش می‌کند
ماکسیمیلیان گرافول رئیس شرکت اوبرمایر هم توضیحات جالبی در مورد صنعت خودروی ایران داد. وی گفت: بازار خودروی ایران بسیار جذاب و جالب است. مدیران و کارکنان این صنعت بسیار پر تلاش و با نیرو به فعالیت مشغول هستند تا محصولات خوب و با کیفیتی را روانه بازار داخل و خارج کنند. همچنین ایران تلاش خوبی را برای جهانی کردن محصولات خود شروع کرده است و در حال استفاده بهینه از فرصت تازه و شرایط بین‌المللی به وجود آمده برای رشد و طرقی است که کار دشوار و پیچیده‌ای است. برای این پیشرفت ایران نه تنها محتاج به منابع مالی و سیاست‌های مؤثر است، بلکه به روابط گسترده و قابل اطمینان با کشورهای دیگر نیاز دارد. به‌طورکل با وجود تحریم‌ها، ایران در حال نزدیک شدن به اهدافش در تولید خودرو و قطعات خودرو است.  وی اذعان داشت: در اینکه ایران به پیشرفت خود ادامه خواهد داد، ‌شکی وجود ندارد. همچنین گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف این صنعت با چین نیز برای ایران بسیار مفید و مؤثر
خواهد بود.
رئیس شرکت اوبرمایر درباره مشکلات صنعت خودروی ایران افزود: اصلی‌ترین مشکل ایران که خود باعث مشکلات دیگر می‌شود، مسأله تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور است. ایرانی‌ها بسیار با عزت و سختکوش هستند، آنها راهبردهای مؤثری را انتخاب می‌کنند و دارای دانشگاه‌های با کیفیتی هستند. مسائل جزئی وجود دارد اما مشکل عمد‌ه‌ای را در صنعت خودروی این کشور نمی‌بینم.

 صنعت خودرو ایران به واسطه تحریم عقب ماند
آندریاس گرهارد گلدمن استاد دانشگاه آلمان نیز با روزنامه ایران گفت‌و‌گویی انجام داد. وی گفت: من آشنایی چندانی با صنعت خودروی ایران و تولیدات آن ندارم. با وجود این به واسطه تحمیل تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی، دانش فنی این صنعت چند سال اخیر از کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته عقب‌تر ماند. امیدوارم که تحریم‌ها برداشته شوند. ایران دارای پتانسیل‌های بالایی است. چرا که این کشور دارای جمعیت جوان زیاد و مردمان خوبی است. برای مردمانی با چنین عزت نفس بالا و سختکوشی قابل توجه چرا نباید آینده درخشانی را متصور شد.
وی درباره اثر تحریم‌ها گفت: به میزان بسیار بالایی تحریم‌ها روی صنعت خودروی ایران اثر گذاشت. همکاری که شاهد شکل‌گیری آن هستیم، حدود 4 یا 5 سال پیش تقریباً غیر ممکن بود. دولت آلمان به‌طور کامل بسط و گسترش همکاری‌هایی از این دست را متوقف کرده‌بود. بنابراین کمپانی‌های آلمانی فرصت همکاری در طرح‌های مشترک زیادی با شرکت‌های ایرانی مانند ایران خودرو را از دست دادند. حال در شرایط فعلی باید گذشته جبران شود و خودروسازان ایرانی با چانه زنی قوی شرکای جدید بگیرند.
وی تصریح کرد: صنعت خودرو‌سازی و تولید قطعات خودروی ایران در حال حاضر قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را ندارد و در نتیجه توانایی کمی را در صادرات محصولات خود داراست. تنها با تولید محصولات برای استفاده داخل و بدون بالا بردن توان رقابتی محصولات ایران  امکان حضور در بازارهای بین‌المللی را خواهد داشت. کشور ایران نیاز دارد که محصولاتی با توان رقابتی بالا تولید کند تا در گام نخست بتواند وارد بازارهای بین‌المللی شود. پس از آن در رقابت با محصولات شرکت‌های معتبر بین‌المللی به کمبودمحصولات خود و سلایق مختلف مشتریان بین‌المللی پی می‌برد. البته این اقدامات تنها پس از لغو تحریم‌ها قابل انجام خواهد بود.
این استاد دانشگاه آلمان گفت: معتقدم ایران ابتدا کیفیت را تا حد ممکن ارتقا دهد. در حال حاضر امری ممکن است. هر قدر که کیفیت محصولات ایران بالاتر برود، هنگامی که تحریم‌ها برداشته شود، صنعت خودروی ایران پیشرفت بهتری خواهد داشت و قادر خواهد بود در بازارهای بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشد. من به شخصه بسیار مایلم که با کشور ایران همکاری خود را ادامه دهم.

   ما در ایران می مانیم
برونه فوشه سفیر فرانسه در ایران نیز گفت و گویی کوتاه با روزنامه ایران داشت.وی به صورت شفاف گفت ما در ایران می مانیم و نمی خواهیم بازار این کشور را از دست بدهیم .از سویی خودروسازان فرانسوی هم تمایل به حفظ رابطه خود با ایران دارند.وی ادامه داد:فرانسه سال های متمادی در ایران حضور داشته است و ایرانیان با خودروهای این کشور آشنا هستند لذا ما می توانیم همکاری های خودمان را ادامه دهیم .خودروسازان فرانسوی به دنبال شرکای جدید هستند از این‌رو با توسعه همکاری ها ایران هم می تواند شریک خودرویی فرانسه شود. سفیر فرانسه در ایران افزود: اراده صنعتگران فرانسوی به ادامه سرمایه گذاری ها در ایران است بدین جهت  به نظر می رسد که شرایط سیاسی ایران رو به بهبود است  و می توان همکاری ها را عمیق تر کرد.
فوشه خاطرنشان کرد: برای اینکه نشان دهیم فرانسه نسبت به ایران دید مثبت دارد  رئیس جمهور فرانسه دو بار با رئیس جمهور ایران در نیویورک دیدار کرده و وزاری خارجه ما نیز ارتباطات خوبی با هم دارند. وی افزود: یکی از دلایل تاخیر سرمایه گذاری فرانسه در ایران تصمیم گیری در مورد مسایل سیاسی و تحریم ها است .ما هنوز منتظر آن لحظه تعیین کننده هستیم  تا بتوانیم  با ایران مشارکت جدی انجام دهیم.
 


Page Generated in 0/0063 sec