برای یک سال گذشته بررسی شد

رشد قیمت‌ها در بازار خودرو

گروه خودرو - منحنی قیمت‌ها در بازار خودرو کشور در حالی این روزها پی در پی صعود می‌کند که نگاهی به اوضاع و احوال بازار در چنین روزهایی طی سال گذشته نشان می‌دهد قیمت‌ها رشدی بیش از 100 درصد هم داشته‌اند. این به آن معنا است که نرخ تورم در بازار خودرو کشور طی یک سال گذشته، در برخی موارد سه رقمی بوده است.
گروه خودرو - منحنی قیمت‌ها در بازار خودرو کشور در حالی این روزها پی در پی صعود می‌کند که نگاهی به اوضاع و احوال بازار در چنین روزهایی طی سال گذشته نشان می‌دهد قیمت‌ها رشدی بیش از 100 درصد هم داشته‌اند. این به آن معنا است که نرخ تورم در بازار خودرو کشور طی یک سال گذشته، در برخی موارد سه رقمی بوده است.

اگر نگاهی به قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در آبان ماه سال گذشته بیندازیم، با این واقعیت تلخ روبه‌رو خواهیم شد که تورم بازار خودرو بیش از 100 درصد نیز بوده است، یعنی برخی قیمت‌ها در عرض یک سال، بیش از دو برابر شده‌اند.
البته تمام خودروها از این قائده پیروی نمی‌کنند و برخی زیر 100 درصد افزایش قیمت در این یک سال به خود دیده‌اند، اما با این حال هم‌اکنون کمتر خودرویی را می‌توان در بازار پیدا کرد که زیر 40 درصد رشد قیمت را تجربه کرده باشد. این در حالی است که افزایش قیمت خودرو در نمایندگی‌ها متناسب با بازار نبوده و سازمان حمایت اجازه نداده خودروسازان قیمت محصولات خود را نزدیک به نرخ بازار تعیین کنند.
از همین رو با وجود چند مرحله افزایش قیمت رسمی، هنوز هم شکافی عمیق میان قیمت خودروها در بازار و نمایندگی به چشم می‌آید. از دید کارشناسان، کاهش شدید تولید خودرو طی سال جاری دلیل اصلی رشد قیمت خارج از تصور خودروهای داخلی است، زیرا عرضه نتوانسته خود را با تقاضا هماهنگ کند و از همین رو قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند.
این وضعیت (افزایش شدید قیمت‌ها) نه تنها در بازار خودروهای داخلی، بلکه در بازار وارداتی‌ها نیز به چشم می‌آید. در بازار خودروهای وارداتی نیز رشد قیمت‌ها بسیار شدید بوده و می‌توان ادعا کرد آنها نیز گرانی 100 درصدی بلکه بالاتر را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی رشد قیمت شدید خودروهای وارداتی ، افزایش نرخ ارز است. به هر حال چون سفارش‌گذاری خودروهای خارجی با ارز انجام می‌شود و ارز نیز شدیدا طی ماه‌های اخیر رشد کرده است، خودروهای وارداتی نیز دو برابر گران شده‌اند. نگاهی تفکیکی به قیمت‌های فعلی خودروهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد عملا کف قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی به 12 میلیون تومان رشد کرده و در بخش وارداتی‌ها نیز تقریبا نمی‌توان هیچ خودروی زیر 70 میلیونی پیدا کرد. نکته مهم دیگر اینجاست که چون تصویر روشنی از آینده تولید و همچنین نرخ ارز وجود ندارد، هیچ بعید نیست قیمت‌ها باز هم رشد کرده و خودروها گران‌تر شوند. در حال حاضر هضم پراید 5/13 میلیونی و پژو 206، حدودا41 میلیونی برای مشتریان سخت است، حال آنکه شاید آنها سال آینده همین روزها، حسرت قیمت‌های فعلی را هم بخورند.
افزایش قیمت‌های شدید
اما نگاهی تفکیکی بیندازیم به قیمت‌های جدید و قدیم خودروهای داخلی و خارجی و ببینیم گرانی آنها چند درصد بوده است. در بین خودروهای داخلی، بیشترین افزایش قیمت‌ها را پژو 206، ماکسیما و پژو 207 داشته‌اند، که 100 یا بیش از 100 درصد گران شده‌اند. به عنوان مثال، پژو 206 تیپ 2 سال گذشته این روزها قیمتی حدود 14 میلیون و 700 هزار تومان داشت، اما حالا 31 میلیون تومان قیمت دارد و این به معنای تورم بیش از 100 درصدی آن است. تیپ 6 این خودرو نیز حالا 40 میلیون تومان قیمت دارد، اما یک سال پیش در چنین روزهایی حدود 20 میلیون تومان به فروش می‌رسید، یعنی تورمی 100 درصدی.
مدل‌های صندوقدار 206 هم از قائده افزایش قیمت شدید، مستثنی نبوده‌اند به نحوی که مثلا V9 طی یک سال گذشته حدود 90 درصد گران شده و قیمت آن از حدود 21 میلیون و 800 هزار تومان به 41 میلیون تومان رسیده است. همچنین خودرویی مثل پژو 207 اتومات نیز که سال گذشته همین روزها 22 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت، در حال حاضر با تورمی تقریبا 100 درصدی روبه‌رو شده و 44 میلیون تومان قیمت دارد. تورم‌ اما نصیب ماکسیما و مگان هم شده است.
ماکسیمای اتومات سال گذشته حول و حوش 45 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما حالا برای خرید آن باید نزدیک به 90 میلیون تومان هزینه کرد، آن هم اگر در بازار موجود باشد. با این حساب ماکسیما افزایش قیمتی دو برابری را طی یک سال گذشته تجربه کرده است. همچنین پارسال آبان ماه، مشتریان می‌توانستند با 56 میلیون تومان، سوزوکی گرندویتارا از بازار بخرند، اما حالا برای خرید این محصول شاسی بلند باید 95 میلیون تومان کنار گذاشت. این قیمت از گرانی 70 درصدی ویتارا نسبت به آبان ماه سال گذشته حکایت دارد. در مورد مگان نیز حکایت تورم شدید برقرار است، به نحوی که قیمت این خودرو از 36 میلیون و 500 هزار تومان آبان ماه سال گذشته، به 59 میلیون تومان رسیده و این به معنای گرانی حدودا 62 درصدی مگان است.
تورم 40 درصدی برای پراید
اما اگرچه خودروهایی مانند پراید و تیبا و سمند و پارس و 405 به اندازه امثال 206 و ماکسیما رشد قیمت نداشته‌اند، اما با توجه به اوضاع کیفی شان، رشد قیمت خارج از تصوری را طی یک سال اخیر تجربه کرده‌اند. در این بین، پراید که سال گذشته در همین روزها 9 میلیون و 100 هزار تومان قیمت داشت، حالا 13 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع از تورم حدودا 40 درصدی آن حکایت دارد. پراید با این وجود هنوز هم ارزان‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. در کنار پراید، تیبا نیز افزایش قیمتی حدودا 35 درصدی را داشته است.
همچنین سمند مدل SE نیز که پارسال آبان ماه قیمتی برابر با 14 میلیون تومان داشت، حالا به 19 میلیون تومان رسیده و این نشان می‌دهد قیمت آن حدود 36 درصد رشد کرده است. پژوپارس نیز آبان ماه پارسال 20 میلیون و 800 هزار تومان قیمت داشت، اما حالا 32 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود تا این خودرو تورمی 5/56 درصدی را طی یک سال گذشته به خود ببیند. از سوی دیگر، پژو 405 هم در حالی هم‌اکنون 19 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد که یک سال پیش حدود 14 میلیون تومان قیمت داشت. با این حساب 405 تورمی حدودا 5/39 درصدی را طی یک سال گذشته تجربه کرده است.