|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه اعتماد92/9/10: بازگشت پژو نتيجه ژنو
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3245
يكشنبه بيست و هفتم ارديبهشت ماه 1394



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2839 10/9/92 > صفحه 1 (صفحه اول) > متن
 
      


بازگشت پژو نتيجه ژنو
بزرگان صنعت جهاني خودرو ديروز درتهران مذاكره كردند

نويسنده: نرگس رسولي


    روز گذشته بزرگان دولتي در كنار مديران و نمايندگان صنعت خودروي خارجي و داخلي گرد هم آمدند تا با كورسوهاي اميدي كه بعد از برداشته شدن تحريم هاي شش ماهه ايران در پي توافق ژنو صورت گرفته براي صنعت خودرو تصميمات جديد بگيرند و به گونه يي ديگر براي سرمايه گذاران و برندهاي خودرويي مطرح دنيا فرش قرمز جديدي را پهن كنند.
    صنعت مادر تخصصي خودرو كه با خود هزاران شغل را ايحاد مي كند طي يكي، دو سال گذشته پس از تحريم ها شرايط متفاوتي را گذرانده است روزگاري بود كه برندهاي مطرح فرانسوي و كره يي براي كسب بازار با يكديگر رقابت مي كردند تا اين دو سال كه يكي يكي به بهانه تحريم از بازار ايران رفتند و داخلي ها ماندند و بازاري كه هر روز بيشتر از دست شان خارج شد و حتي نتوانستند ميزان توليد خود را كه به مدد حضور خارجي ها در حد قابل توجهي بالارفته بود حفظ كنند. كار به جايي رسيد كه طي شش ماه توليد خودرو بيش از 50 درصد كاهش يافت و خطوط توليد بودند كه يكي بعد از ديگري از خط خارج مي شدند. البته در اين مدت مديران خودرويي كه بايد پاسخگوي اين كاهش توليد و كم كاري هاي عدم انتقال دانش و مديريت صحيح خود بر اين صنعت مي بودند ايراد را به گردن نبود تسهيلات بانكي و تحريم ها انداختند تا در حاشيه امن تحريم ها و نارسايي هاي آن روزگار بگذرانند حال با برداشتن تحريم ها شرايط متحول شده است و بايد مديران خودرويي انگ هايي كه تاكنون زده اند را به گونه يي مديريت كنند تا بعد از توافق ژنو بازار خودرو در يك بازده زماني مناسب به شرايط حداقل دو سال گذشته بازگردد. بر اين اساس مردان خودرويي خوشحال از توافقات ژنو همايش بين المللي خودرو را با حضور برندهاي مطرح دنيا برگزار كردند تا باز شرايط توافقات و همكاري هاي جديد را باز كنند و غول هاي اروپايي و امريكايي و آسيايي در فرصت مغتنم پيش آمده دوباره شانس خود را به آزمون بگذارند. جذابيت موضوع خودرو براي بزرگمردان صنعتي كشور آنقدر واضح است كه به راحتي مي توان چهره هاي مختلف دولتي و خصوصي را كه حتي زماني در مباحث خودرويي فعال بوده و حال از آن فاصله گرفته اند را در گردهمايي هاي خودرويي نگريست به گونه يي كه روز گذشته برج ميلاد تهران مملو بود از مرداني كه امروز و ديروز تاريخ خودرويي دستي بر آتش داشته اند از اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور كه خود زماني سكان دار وزارت صنايع و معادن بود و تصميمات زيادي را براي صنعت خودرو گرفته و هنوز دست خطش بر آخرين پيكان توليدي كيلومتر 14 جاده مخصوص خودنمايي مي كند در كنار وزير صنعت و مديران و نمايندگان خودرويي داخلي و خارجي برندهاي مطرح دنيا گردهم آمدند.
    
    تشكيل مركز ديده بان اقتصادي
    در اين گردهمايي اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور كه خود از مردان صنعتي كهنه كار است از حمايت هاي دولت براي صنعت خودرو خبر داد كه ابتداي امر خيال خودروسازان را راحت كند كه دولت پشت خودروسازان است و بعد به تشكيل مركز ديده بان شاخص هاي مهم اقتصادي زيرنظر خودش اشاره كرد و گفت: دولت انتظار دارد كه صنعت خودروسازي و قطعه سازي به روزهاي شكوفايي خود بازگردد و اين مركز تشكيل خواهد شد تا شاخص هاي مرتبط با كسب و كار را رصد كند. به زودي آيين نامه هاي مربوط با تشكيل اين مركز به تصويب هيات دولت خواهد رسيد. معاون اول رييس جمهور همچنين از خودروسازان خارجي كه قصد همكاري با ايران را دارند، درخواست كرد كه محصول رقابتي توليد كرده و رضايت مردم را اصل قرار دهند. هم اكنون خودرو سهم جدي در آلايندگي دارد و بايد براي آن چاره انديشي كرد. البته خودروسازان بايد در مصرف ارز و صادرات خودرو تعادل و توازن برقرار كند: به اين معنا كه به ميزاني كه ارز نياز دارند صادرات خودرو صورت دهند.
    
    شرط و شروط جديد قراردادهاي خودرويي
    محمد نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت كه طي ماه هاي حضورش در اين وزارتخانه از ابتدا نگاهي خاص به صنعت خودرو داشته است و قصد خود را نيز ساماندهي اين بازار مي دانست در اين همايش به انتقاد از خدمات پس از فروش خودروسازي ها پرداخت و خواستار ايجاد شرايط جديد در قراردادهاي خودرويي شد. وي حتي اعلام كرد: اگر من مديرعامل يك شركت خودروساز بودم در صورت رصد نقض فني خودروها آنها را حذف و يك خودروي جديد را جايگزين آن به مشتري ارائه مي كردم. وي كه رويكرد خاص خود را بر صادرات گذارده است، گفت: مي توان با ارتقاي سطح كيفي و كمي خودروهاي توليد داخل به توسعه صادرات محصولات خود نيز توجه كنيم. وي با اشاره به اينكه بعضي از دوستان به دليل اطلاعات ناكافي تصور مي كنند صنعت خودرو را مي توانند به راحتي كنار بگذارند، افزود: صنعت خودروسازي كشور جايگاه مهمي در ارزش افزوده و توليد ناخالص ملي دارد كه به اين ترتيب نبايد به آن بي مهري صورت گيرد. نعمت زاده خطاب به مديران خودروساز پيشنهاد كرد، قرارداد جديدي را بدون صادرات منعقد نكنند و با اولويت دادن صادرات محصولات خود به رده هاي بين المللي نزديك شوند. حضور خودروسازان داخلي در بازارهاي جهاني باعث مي شود تا خود به خود كيفيت خودروهاي داخل نيز افزايش پيدا كند اگر از من بپرسيد بايد بگويم خودروسازان بايد 30 درصد از حجم توليد خود را به سمت صادرات هدايت كنند تا بتوانند به دستاوردهاي مهمي دست پيدا كنند. وي به قطعه سازان و خودروسازان پيشنهاد كرد تا آمارهاي هفتگي و ماهانه خود را براي توسعه صادرات رصد كنند تا با اين گونه اقدامات، مديريت بازاريابي داخلي نيز تقويت شده و در ادامه آن به دانش روز مجهز شويم. وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنراني خود با اشاره به اينكه حدود 70 تا 80 درصد خودروهاي توليدي اروپايي ديزلي هستند، گفت: ما در يك مقطعي توليد خودروهاي ديزلي را متوقف كرديم كه بايد بگويم اين امر در آن مقطع اشتباه بود و بايد فرصت جديدي را به خودروسازان براي توليد خودروهاي ديزلي دهيم. در اين رابطه با هيچ مشكلي روبه رو نبوده و پالايشگاه هاي داخلي آمادگي دارند تا سيستم توليد سوخت موتور ديزلي را تامين كنند حتي پالايشگاه اراك نيز در اين زمينه به زودي توزيع سوخت را انجام خواهد داد.
    
    خودروهاي جديد در بازار
    نعمت زاده كه در جلسه كوتاهي با نمايندگان برندهاي فرانسوي به مذاكره پرداخت، گفت: رنو و پژو خودروهاي جديدي را با كمك خودروسازان ايراني به بازار عرضه خواهند كرد. رنو و پژو از جمله شركت هايي هستند كه از سال هاي دور با شركت هاي خودروسازي ايران همكاري داشتند اما به خاطر تحريم اجباري مجبور به قطع رابطه با ايران شده بودند. با توجه به تصميماتي كه در مذاكرات گروه 1+5 گرفته شد، اميدواريم تا آخر دسامبر موانع تحريم خودروسازان ايراني از ميان برداشته شود و بتوانيم همكاري مشتركي را با خودروسازان خارجي داشته باشيم. دليلي بر عدم همكاري خودروسازان ايراني با شركت هاي خارجي وجود ندارد مگر اينكه خودروسازان خارجي شرايط خاصي را مطرح كنند كه مورد قبول خودروسازان داخلي نباشد. نعمت زاده از ابراز تاسف خودروسازان خارجي به دليل تحريم ايران سخن گفت و افزود: اين خودروسازان نيز ضرر كردند و اگر با ايران همكاري نكنند به طور قطع خودروسازان ايراني با ساير كشورها وارد مذاكره خواهند شد و به سمت خودكفايي حركت خواهند كرد. وي همچنين از تشكيل يك كارگروه براي پيگيري و اجراي استانداردهاي جهاني صنعت خودرو در خودروسازي ايران خبر داد و گفت: براي خروج قيمت گذاري خودرو از شورا درباره انحصاري بودن صنعت استعلام كرده ايم. در جلسه يي كه با رييس انجمن جهاني خودروسازان داشتيم، موضوع استانداردهاي جهاني در صنعت خودرو مطرح و قرار شد يك گروه براي پيگيري اين استانداردها و اجراي آن در صنعت خودروسازي ايران تشكيل شود.
    
    كيفيت را بالاببريد
    پاتريك بلن، رييس انجمن جهاني خودروسازان با اعلام اينكه ايران بازار مناسبي براي سرمايه گذاران خارجي است و اين حق را داردكه بين ؟توليد كننده برتر خودروي جهان باشد، گفت: صنعت خودروسازي ايران بايد براي رقابت پذيري كيفيت محصولات خود را افزايش دهد. از آنجا كه آينده ايران بسيار روشن است بازار مناسبي براي سرمايه گذاري وجود دارد. اگر خودرو سازان ايراني توان رقابتي خود را افزايش دهند مي توانند نگاه به خودرو ايراني را افزايش دهند. وي با اشاره به اينكه بازاريابي ايران در صادرات خودروهاي توليدي بايد قوي تر شود، اظهار داشت: با توجه به پتانسيل هاي موجود مطمئنا سرمايه گذاران بين المللي به زودي وارد ايران خواهند شد و صنعت خودروي ايران رشد خوبي را تجربه خواهد كرد.
    
    تحريم ها از صنعت خودرو مي رود
    ساسان قرباني، دبير اين همايش نيز گفت: به زودي تحريم ها از صنعت خودرو برداشته مي شود. صنعت خودرو به لكوموتيو ساير صنايع معروف شده و اين صنعت براي به حركت در آوردن چرخ اقتصاد و درآمدزايي در كشور نقشي بسيار حساس داشته است. در برهه زماني كنوني كه حمايت و ارتقاي كار و سرمايه ايراني و اهميت و ضرورت يافته، اين نقش تاريخي و برجسته شده است. افق هاي نوين سرمايه گذاري مشترك با خودروسازان سطح جهاني، فرصت ها و پتانسيل هاي بازار خودرو ايران و بازارهاي منطقه يي هدف از جمله اين محورهاست.
    
    بازگشت بنز آلمان به ايران
    هاشم يكه زارع، مديرعامل ايران خودرو از بازگشت مرسدس بنز آلمان به صنعت خودروي ايران خبر داد و گفت: در سه ماهه سال بعد نخستين محصول جديد خود را به بازار ارائه مي كنيم، توليد پژو 405 نيز سال 95 متوقف مي شود. براي اينكه بتوانيم يك خودروساز واقعي در سطح بين المللي باشيم بايد تعامل خود را با شركت هاي خارجي گسترش و محصولات با كيفيت به بازار عرضه كنيم. علاوه بر همكاري با شركت هاي فرانسوي درصدديم با تعدادي از شركت هاي آلماني نيز تعاملاتي را انجام دهيم اما اين امر بعد از رفع كامل تحريم ها ميسر خواهد شد. يكه زارع با تاكيد بر اينكه شركت مرسدس بنز به بازار ايران بازخواهد گشت، تصريح كرد: با برنامه ريزي در روند توليد محصولات توانسته ايم افزايش روزانه 53 درصدي محصولات خود را محقق كنيم اما اين امر كافي نبوده و تا پايان سال اين افزايش روزانه را به 75 درصد خواهيم رساند.
    بازگشت پژو نتيجه ژنو / بزرگان صنعت جهاني خودرو ديروز درتهران مذاكره كردند
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2839 به تاريخ 10/9/92، صفحه 1 (صفحه اول)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 855 بار
    



آثار ديگري از "نرگس رسولي"

  ٩ ايرباس درآشيانه تهران
نرگس رسولي، اعتماد 20/2/94
مشاهده متن    
  همزمان با ورود هيات هاي نفتي خارجي به تهران وزير نفت از آمادگي براي مذاكره خبر داد: سيگنال زنگنه به غول هاي نفتي
نرگس رسولي، اعتماد 17/2/94
مشاهده متن    
  عربستان وارد بازي نفتي ايران و چين شد / سفر النعيمي به عربستان زير ذره بين «اعتماد»
نرگس رسولي، اعتماد 10/2/94
مشاهده متن    
  كلاه خالي صنعتگران از يارانه / پيش بيني دوباره از تخصيص يارانه به صنعتي ها
نرگس رسولي، اعتماد 9/2/94
مشاهده متن    
  «معدن» منتظر توجه است / روايت كرباسيان از فرمانداري نوشهر تا معاونت وزير
نرگس رسولي، اعتماد 25/1/94
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

تبليغات

ترجمه
مگيران با انبوه مخاطبين در مراکز دانشگاهي و سازمانها و رتبه 7 گوگل، فضاي مناسبي برای اطلاع رساني همايش ها، خدمات تخصصي و افزايش رتبه پايگاه هاي علمي است.
مشاهده تعرفه تبليغات

Check Page Rank

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه صنايع چوب و كاغذ
متن مطالب شماره 94، ارديبهشت 1394را در magiran بخوانيد.

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1394-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است