مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 1290162743254724073
خودروسازان برتر جهان دیروز با حضور در تهران از آغاز همکاری‌ها با صنعت خودروی ایران خبر دادند

خودروهای جدید در راه ایران

هنوز یک هفته از توافق هسته‌ای ایران در ژنو نگذشته است، اما لغو تحریم‌های صنعت خودرو این نوید را به بازار ایران می‌دهد که خودروهای جدید در راه است.

به گزارش جام‌جم، خودروسازان خارجی که تا پیش از این توافق از بازار ایران خارج شده بودند، حالا تلاش می‌کنند تا از مهلت شش ماهه توافق هسته‌ای ژنو استفاده کنند و پیش از هجوم رقبایشان، جایگاه پیشین را در بازار ایران بازیافته وتثبیت کنند.

در میان این گروه از جمله خودروسازان اروپایی بودند که روز گذشته در همایش بین‌المللی خودرو حاضر شدند و به ارزیابی و مذاکرات پیش رو با مقامات کشورمان پرداختند و این امر حکایت از تلاش آنان برای غلبه بر رقیب بخصوص رقبای آسیای جنوب شرقی و چین داشت. همایش بین المللی صنعت خودرو با مشارکت 150 شرکت خارجی روز گذشته در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.در این همایش یکروزه «اتریک لن» رئیس انجمن خودروسازان جهان و هیات‌هایی از کشورهای فرانسه، ژاپن، آلمان، ایتالیا، ترکیه، انگلیس، چین، هندوستان، چک، کره جنوبی، اسپانیا، مصر، سوئیس، دانمارک، رومانی، مالزی و سنگاپور حضور داشتند.

همچنین شرکت‌های معتبر صنعت خودرو مانند رنو، پژو، فیات، بنز و تویوتا در این همایش که در تاریخ صنعتی ایران بی‌سابقه بود، حضور داشتند. رحاصل این مذاکرات سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که از حضور خودروهای جدید در بازار ایران خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه همایش بین‌المللی خودرو با تشریح جزئیات مذاکره خود با مدیران رنو و پژوی فرانسه در تهران، گفت: رنو و پژو خودروهای جدیدی را با کمک خودروسازان ایرانی به بازار عرضه می‌کنند.

وی در جمع خبرنگاران افزود: رنو و پژو از جمله شرکت‌هایی هستند که از سال‌های دور با شرکت‌های خودروسازی ایران همکاری داشتند، اما به دلیل تحریم اجباری مجبور به قطع رابطه با ایران شده بودند.

وی تصریح کرد: با توجه به تصمیماتی که در مذاکرات گروه 1+5 گرفته شد، امیدواریم تا آخر دسامبر(دی‌ماه) موانع تحریم خودروسازان ایرانی از میان برداشته شود و بتوانیم همکاری مشترکی را با خودروسازان خارجی داشته باشیم. نعمت‌زاده ادامه داد: دلیلی بر همکاری نکردن خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی وجود ندارد، مگر این که خودروسازان خارجی شرایط خاصی را مطرح کنند که مورد قبول خودروسازان داخلی نباشد.

نعمت‌زاده از ابراز تاسف خودروسازان خارجی به دلیل تحریم ایران سخن گفت و افزود: این خودروسازان نیز ضرر کردند و اگر با ایران همکاری نکنند به طور قطع خودروسازان ایرانی با دیگر کشورها وارد مذاکره خواهند شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر سخنان خود درباره ارتقای کیفیت و وضع قیمت خودرو در بازار سخن گفت و خاطرنشان کرد: کیفیت خودروهای جدید داخلی باید به لحاظ استانداردهای جهانی مورد تائید باشد که در این خصوص، جلسه‌ای با رئیس انجمن جهانی خودرو برگزار شد تا استانداردهای جهانی در خودروهای ایرانی لحاظ شود.

وی ادامه داد: کمیته استاندارد خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و قرار است استانداردها را پیگیری و عملیاتی کند.

نعمت‌زاده اظهار کرد: مشتریان ولی‌نعمتان خودروسازان هستند؛ اگر مشتریان خودرو نخرند آن‌گاه خودروسازان چه می‌خواهند بکنند.

نعمت زاده خطاب به خودروسازان داخلی افزود: اگر مشتری از خودروی تحویلی خود ناراضی است به جای آن‌که با مشتری چانه بزنید، آن را گرفته و با خودروی نو تعویض کنید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایمنی از نکات بسیار مهم در تولید خودرو است. در حادثه تصادف اتوبوس‌ها در قم نیز تحقیقات زیادی صورت گرفت و در نهایت گفتند خودرو مطابق با طراحی شرکت خارجی است.وی این منطق را که طراحی شرکت‌های خارجی وحی منزل است، قانع‌کننده ندانست و تصریح کرد: ما از کارشناسان خواستیم مشخص کنند چه تغییراتی در طراحی اتوبوس‌های تولیدی باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: هیچ قرارداد جدیدی را در صنعت خودرو بدون ذکر شدن بند صادرات در آن نخواهیم پذیرفت. ضمن آن‌که در تمام قراردادهایی که با خودروسازان خارجی امضا شده، تبصره صادرات باید به آنها اضافه شود. به گونه‌ای که 30 درصد تولیدات مشترک صادر شود.

واکنش به استعفای رئیس شورای رقابت

نعمت‌زاده درباره استعفای رئیس شورای رقابت اظهار کرد: از علت استعفا خبر ندارم، ولی با استعفای وی، قانون همچنان پیاده خواهد شد.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اواخر سال 90 شورای اقتصاد مصوبه‌ای را گذراند که براساس آن خودرو انحصاری تلقی شد، در حالی که هم اکنون وزارت صنعت از شورای اقتصاد درخواست کرده تا خودرو را یک کالای انحصاری تلقی نکند.وی با اشاره به این‌که شورای رقابت فقط باید چارچوب قیمت‌گذاری را تعیین کند و حق قیمت‌گذاری ندارد، خاطرنشان کرد: منتظریم شورای اقتصاد، خودرو را از حالت انحصاری خارج کند.

مرکز دیدبان شاخص‌های مهم اقتصادی تشکیل می‌شود

از سوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این همایش از تشکیل مرکز دیدبان شاخص‌های مهم اقتصادی خبر داد و با اعلام حمایت دولت از صنایع خودروسازی، گفت: دولت انتظار دارد که صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به روزهای شکوفایی خود بازگردد.

اسحاق جهانگیری افزود: دولت می‌داند که صنعت خودرو در شرایط فعلی با چالش‌های زیادی مواجه است و قیمت تمام شده، کاهش تولید و کاهش روند سودآوری، نحوه تامین مالی و کیفیت با مشکلاتی مواجه است.

به گفته جهانگیری، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تعامل با شرکای خارجی تلاش داریم شرایط صنعت خودرو را بهبود بخشیم.

حضور سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بازار ایران

از سوی دیگر «پاتریک بلن» رئیس انجمن جهانی خودرو، ظرفیت بازار ایران برای سرمایه‌گذاری‌ها را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران بین‌المللی بزودی به ایران می‌آیند.

وی افزود: بعد از بحران سال 2008، تولید خودرو در کشور کاهش داشته است، اما هم‌اکنون ایران وارد مرحله جدیدی شده و باید نقش و ظرفیت خود را با بازیگران جهانی ایفا کند.وی اظهار کرد: صنعت خودروسازی در ایران باید همزمان با حفظ و رشد تولید، کیفیت را نیز حفظ کند و اگر ایران بخواهد صادرکننده شود باید محصولات خوب و باکیفیتی را عرضه کند.در همین حال شرکت رنو برای همکاری استرات‍ژیک با صنعت خودرو اعلام آمادگی کرد. ژیل نورماند، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه این شرکت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو گفت: گروه رنو در ده سال گذشته حدود 400 هزار دستگاه خودرو در هفت مدل در ایران عرضه کرده است. وی تصریح کرد: در هر کشوری که پتانسیل بزرگی برای ما محسوب شود، سرمایه‌گذاری می‌کنیم و سکوی استراتژیک ایجاد خواهیم کرد و رنو از همه سازمان‌های بین‌المللی دیگر، ایرانی‌تر است.

توقف تولید پژو ۴۰۵ از سال ۹۵

در همین حال هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد: پژو ۴۰۵ از سال ۹۵ از رده تولید خارج و خودروهای جدید جایگزین این خودرو خواهد شد.مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: با رفع تحریم‌ها طی دو سه سال آینده خودروهای جدید را نیز به بازار عرضه خواهیم کرد.

کتایون مافی ‌/‌ گروه اقتصاد