جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 88412
زمان انتشار: 23 آبان 1393 10:48:00
بازارخبر در گفتگو با نمایندگان مجلس بررسی کرد؛

برگزاری کنفرانس بین المللی خودرو فقط یک «شو تبلیغاتی» است

برگزاری کنفرانس بین المللی خودرو فقط یک «شو تبلیغاتی» است

گروه خودرو؛ به گفته ساسان قربانی دبیر دومین کنفرانس بین المللی خودرو پیش‌بینی می‌شود جمع میهمانان خارجی به بیش از 300 نفر برسد و با اشاره به مذاکرات 1+5 تصریح کرد: این همایش 7 روز بعد از آخرین ددلاین مذاکرات برگزار می‌شود. مبنای ما بر این است که در مذاکرات هسته‌ای توافق حاصل می‌شود و محدودیت‌های ناشی از تحریم رفع خواهد شد!!!، در این صورت شاهد رشد صنعت خودرو خواهیم بود و مردم نیز به صورت محسوس آن را مشاهده خواهند کرد.اما به گفته کارشناسان این کنفرانس آنچنان که ادعا می‌شود،برنامه راهبردی مشخصی را در نظر ندارد

دومین کنفرانس بین المللی خودرو درحالی 10 آذر ماه 93 در برج میلاد به مدت یک روز تا چندی دیگر برگزار خواهد شد که هم‌چنان حرف و حدیث‌ها درباره اولین دوره برگزاری آن داغ است.

به عقیده کارشناسان دستاوردها و اهداف این همایش مانند دوره اول آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حضور خودروسازان تراز اول دنیا در ایامی که چینی‌ها بازار را به سختی قبضه کرده‌اند، کمی رویایی به نظر می‌رسد.

در همین راستا علی علیلو  رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در گفتگو با بازارخبر، در خصوص برگزاری دومین همایش بین المللی صنعت خودروسازان گفت: این‌طور که به نظر می‌رسد این همایش یک شو تبلیغاتی بیش نیست.

وی در ادامه به مستندات ارائه‌شده به وزیر صنعت و سایر مسئولین اشاره و بیان کرد: این مستندات از رسانه ملی نیز اعلام‌شده، در داخل کشور خودروسازان داریم که آماده ورود به عرصه رقابت و تولید خودروهای باکیفیت هستند اما حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که مدام بر طبل خودروسازان خارجی، واردات، سرمایه‌گذاران بیرونی و ورود خودروسازان خارجی کوبیده می‌شود، ما با انتقال تکنولوژی مخالف نیستیم، اتفاقاً باید بهترین تکنولوژی‌های دنیا را جذب و در جهت پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم؛ اما این به معنای بی‌اعتمادی به نیروها و تکنولوژی داخل نیست.

علیلو اظهار داشت: علی رقم فرمایشات مقام معظم رهبری، در اقتصاد مقاومتی که یکی از ارکان اصلی آن درون‌زایی و برون‌گرایی است درون‌زا بودن صنعت یعنی توجه به مبتکرین، مخترعین، سازنده‌ها و تولیدکننده‌های داخل است سپس به بازارهای بیرونی بپردازیم، اما توجه چندانی به این موضوع نشده است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص خودروسازان با تأکید بر لزوم توجه به نیروی داخل بر از بی‌اعتمادی به توان هم‌وطنان خود و برون‌گرا بودن در شرایط فعلی انتقاد و اظهار تأسف کرد یادآور شد: این همایش ضمن برگزاری بک یک شو تبلیغاتی بی‌اعتنایی به استراتژی‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: به نظر می‌رسد برخی صاحبان منافع که منافعشان به تولیدکننده‌ها و سازندگان بیرونی گره‌خورده با یک ادبیات خاصی چنان پر آب‌وتاب از این بحث‌ها صحبت می‌کنند و انحراف ذهنی در افکار عمومی ایجاد می‌کنند که انگار کاری را که هیچ‌کس نمی‌توانست انجام دهد این آقایان انجام دادند، درصورتی‌که حضور در ایران و بازار صنعت کشور ما آرزوی آن‌ها بوده است و شرکت رنو نمونه بارز این ادعا است که بعد از ورود به کشور با عدم انجام تعهدات خود و گذاشتن کلاه گشادی بر سر مسئولین ما رفت.

علیلو خاطرنشان کرد: اکنون برخی از آقایانی که اخیراً سرکار آمدند مدام از تولیدکنندگان بیرونی و صنعت بیرونی می‌گویند و این جز جفا بر صنعت داخلی نیست، درحالی‌که انتقال تکنولوژی روز دنیا لازم و ضروری است اما هر کاری راهی دارد.

به گزارش بازارخبر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در دنیا به استفاده از علم جهانیان تأکید کرد و گفت: در استفاده از دانش روز دنیا و انتقال آن به صنایع داخل تردیدی نیست اما نکته مهم منافع شخصی یک گروه از آدم‌هایی است که در حاشیه دولت جا خوش کردند و بانفوذ در وزارت صنعت ساخت‌وساز و تولید را به دست گرفتند به‌طور حتم مجلس در قبال این کارها ساکت نمی‌نشیند و اقدامات لازم و تکمیلی را در آینده نزدیک انجام می‌دهد و به گوش مردم می‌رساند.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص خودروسازان بابیان اینکه کمیته تحقیق و تفحص بدون هیچ انحرافی به جمع‌آوری اطلاعات لازم پرداخت خاطرنشان کرد: نواقص و مشکلات آشکارشده و برخی تخلفات ظاهر و به مراجع قضایی ارجاع داده شد اما مانعی که نگذاشته تا امروز نتیجه نهایی را از این کار بگیریم و تحولی پویا در صنعت خودرو ایجاد کنیم حضور همان صاحبان منافعی است که پیش‌تر اشاره شد؛ و متأسفانه وزارت صنعت نیز از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: این حمایت و کارشکنی‌ها درنهایت جز افول و مرگ صنعت خودرو نخواهد بود همچنین که این کمیته به دنبال اقدام نهایی برای اصلاح صنعت خودرو است.

نماینده مردم شبستر در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این سؤال که چرا گروهی که شما در متن گزارش خود در کمیته تحقیق و تفحص به‌عنوان خطاکار ذکر کردید قوی‌تر شدند گفت: بله متأسفانه با حمایت وزارت صنعت این گروه‌ها نی قدرت گرفتند اما مجلس از اقدامات لازم برای برخورد با آنان دست‌بردار نیست و امیدواریم با حمایت مسئولین گام‌های مؤثری در کیفی سازی صنعت خودرو برداشته شود.

 

به نظر می‌رسد برخی صاحبان منافع که منافعشان به تولیدکننده‌ها و سازندگان بیرونی گره‌خورده با یک ادبیات خاصی چنان پر آب‌وتاب از این بحث‌ها صحبت می‌کنند و انحراف ذهنی در افکار عمومی ایجاد می‌کنند که انگار کاری را که هیچ‌کس نمی‌توانست انجام دهد

 

وزارت صنعت به چه امیدی ما را به غرب می‌برد؟
به گزارش بازارخبر، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه با سوارشدن یک خودرو ایرانی به یک خانواده ایرانی کار می‌دهید گفت: طبق مدارک و مستندات موجود، به خودروسازان خارجی اعتماد نداریم.

وی ادامه داد: اکنون افراد سودجو و رانت‌خوار با اطلاعات رانتی دولت خودروهای خارجی گران‌قیمت را از کشورهایی که بیشترین تحریم را برای ما اعمال کردند وارد کشور می‌کنند همین کشورها قطعات لازم این خودروها را به ما نمی‌دهند، مسلماً با شرکت در همایش نیز به ما خودرو بدون قطعات و خدمات بعدی می‌فروشند البته که این کلاه گذاشتن سر مسئولین این امر است.

نماینده مردم ارومیه بر لزوم حمایت از تولیدات داخل تأکید کرد و افزود: امیدواریم وزیر صنعت بجای امید بستن بر خارجی‌ها با ایجاد فرصت روی شیر مردان تحصیل‌کرده ایرانی سرمایه‌گذاری کند آن‌ها هم بتوانند با نوآوری و استفاده از دانش روز دنیا خودروی خوب و باکیفیت تولید کنند تا هرزمانی که کشورهای بیگانه میل به تحریم داشتند آسیبی به صنایع ما نخورد.

قاضی پور تصریح کرد: خرید خارجی دلار، پورسانت، مأموریت، فساد و بسیاری چیزهای دیگر دارد، فرانسوی‌ها امتحان خود را پیش ما پس دادند و در روزهای سخت دست ما را در حنا گذاشتند اکنون به چه امیدی وزارت صنعت ما را به غرب می‌برد، ما ماشین‌های دست چندم چینی را هم قبول نداریم.

عضو شورای رقابت بابیان اینکه باید توان تولیدی خود را بالا ببریم یادآور شد: همان‌طور که خارجی‌ها فکر نمی‌کردند و ما توانستیم به دستاوردهای روز دنیا دست‌یابیم و پهپادها و موشک‌های توانمندی را بسازیم ساخت یک خودروی پیشرفته برای متخصصین ایرانی کاری ندارد.

عضو کمیسیون صنایع ضمن یادآوری بدقولی فرانسوی‌ها اظهار داشت: آن‌ها در سخت‌ترین شرایط بیشترین فشار را به ما آوردند و اکنون خودرو بدون قطعه به ما خواهند داد این‌ها از آزمون ما موفق بیرون نیامدند من و همکارانم در کمیسیون صنایع اعتقادی به حضور فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی نداریم.

به گزارش بازارخبر، قاضی پور در پایان بابیان اینکه با برپایی همایشی که جز هزینه برای مردم چیزی ندارد گفت: ایرانی‌ها در بسیاری از همایش‌های دنیا شرکت کردند به‌طور مثال قرار است در مراسمی در میلان ایتالیا است داماد آقای وزیر به‌عنوان نماینده ایران شرکت کند هزینه‌های حضور در این همایش‌ها از پول 75 میلیون مردم کشور است بنابراین با برپایی مراسمی که برای مردم دستاوردی ندارد مخالف هستیم.

فرانسوی‌ها امتحان خود را پیش ما پس دادند و در روزهای سخت دست ما را در حنا گذاشتند اکنون به چه امیدی وزارت صنعت ما را به غرب می‌برد

4
خوشم آمد
نظرات بینندگان
|
سیدرضاحسینی
|
24 آبان 1393 21:23:35
2
0
سلام علیکم. مجلس شورای اسلامی چرابا وزیرصنعت تعارف دارد؟
کلیه حقوق این اثر متعلق به سایت بازار خبر می باشد.
Copyright © 2011 Bazar Khabar. All rights reserved.
طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت