کد خبر: ۲۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
گروه بین المللی کلوب های حمایت و جبران در یادداشتی منتشر شده آورده است که نامشخص بودن وضعیت پرداخت تعهدات بیمه ای پس از ماه جولای، موجب شده تا فواید کاهش تحریم بیمه نفتکش ها بسیار محدود باشد.

صنعت بیمه-  گروه بین المللی کلوب های حمایت و جبران (P&I Clubs) به بهانه اینکه مشخص نیست خسارت های بیمه ای پس از پایان زمان تعلیق تحریم ها در ماه جولای پرداخت خواهد شد یا نه، به کشتی داران هشدار داد که در امضای قرارداد با ایران محتاطانه رفتار کنند.

به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، این گروه بر این باور است که آمریکا دقیقا مشخص نکرده است که آیا ادعاهای بیمه ای پس از پایان زمان تعلیق تحریم ها در ماه جولای پرداخت می شود یا خیر.


تحریم ها علیه کشتی های حمل کننده نفت ایران به عنوان بخشی از توافق هسته ای ژنو بین تهران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا، روسیه، آلمان، در ۲۰ ژانویه به مدت شش ماه کاهش یافت. این توافق برخی تحریم های وضع شده علیه ایران را از اوایل سال ۲۰۱۲ به ازای کاهش فعالیت های هسته ای تهران، به حالت تعلیق درآورد.


برخی از تحلیلگران معتقدند که کاهش تحریم بیمه محموله های نفتی ایران، صادرات نفت این کشور را افزایش خواهد داد، هرچند که اطلاعات منتشر شده از سوی بزرگترین خریداران نفت ایران مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی نشان از ثبات معاملات دارد.


گروه بین المللی کلوب های حمایت و جبران در یادداشتی منتشر شده آورده است که نامشخص بودن وضعیت پرداخت تعهدات بیمه ای پس از ماه جولای، موجب شده تا فواید کاهش تحریم بیمه نفتکش ها بسیار محدود باشد.


این گروه ادامه می دهد: مشخص نیست که آیا ادعاهای بیمه ای که در زمان کاهش موقت تحریم ها به وجود می آید، پس از تاریخ ۲۰ جولای قابل پرداخت خواهند بود یا خیر.


طبق این گزارش، این گروه بین المللی مذاکراتی را با مسئولان اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا انجام داده است. در این مذاکرات مسئولان آمریکایی تایید نکرده اند که آیا پرداخت خسارت ها از سوی شرکت های بیمه می تواند پس از تاریخ ۲۰ جولای یعنی زمانی که ممکن است تحریم ها مجددا برقرار شوند، صورت گیرد یا خیر.


به همین دلیل این گروه در یادداشت خود تاکید کرده است که کشتی داران باید بر این اساس اقدام کنند که پس از ۲۰ جولای ۲۰۱۴ (یا تا هر زمانی که توافق موقت تمدید شود)، شرکت های بیمه ای قادر به پاسخ گویی به هیچ ادعایی در مورد خسارات وارده که در دوره شش ماهه کاهش تحریم ها اتفاق افتاده، نخواهند بود.


گروه بین المللی کلوب های حمایت و جبران خسارت ۱۳ عضو دارد. این گروه حدود ۹۰ درصد از ادعاهای بیمه ای محموله های دریایی جهان را در مقابل خسارات ناشی از آلودگی، آسیب دیدگی و صدمه به محموله تحت پوشش دارد.


این در حالی است که چندی پیش مقامات ایرانی با شرکت های اروپایی جهت بیمه محموله های نفتی ایران مذاکره کرده اند و تیمی مشترک برای پیگیری چگونگی عملیاتی شدن بیمه محموله های نفتی تشکیل شده است.


مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران درمورد آخرین وضعیت بیمه محموله های نفتی صادر شده به کشور هند نیز گفته بود که با توجه به این که هم اکنون شرکت ملی نفتکش ایران با وزارتخانه های کشتیرانی و نفت این کشور ارتباط نزدیکی دارد؛ هیچ مشکلی برای صادرات نفت به این کشور وجود ندارد.

او ادامه داد: ممکن است در برخی موارد نادر، تاخیرهایی در فرآیند دریافت و مکاتبه های بیمه ای میان ایران و هند ایجاد شده باشد اما با رایزنی دو طرف، بلافاصله حل شده است.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: