• طلا، سکه و ارز
 
 

91/04/28 - 00:16
شماره: 13910427000700
نسخه چاپيارسال به دوستان
بیمه‌گران اروپایی؛ بازنده تحریم بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران

خبرگزاری فارس: ۱۷ روز از اول جولای یعنی زمان اجرایی شدن تحریم ارائه خدمات بیمه‌ای به نفتکش‌های حامل نفت ایران می‌گذرد و در این میان، به واسطه تدابیر خریداران آسیایی نفت کشورمان،‌ این بیمه‌گذاران اروپایی هستند که متضرر شده‌اند.

خبرگزاری فارس: بیمه‌گران اروپایی؛ بازنده تحریم بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران

به گزارش فارس، آمریکا و اروپا ژانویه سال جاری میلادی، تحریم صنعت نفت و همین طور تحریم بیمه‌ نفت‌کش‌های حامل نفت ایران را در دستورکار خود قرار دادند تا به زعم خود، به این طریق،‌ کاهش صادرات نفت ایران و در نتیجه زمین‌گیر شدن صنعت نفت را رقم بزنند.

بیمه حفاظت و غرامت؛ برگ برنده غرب

اما اینکه تحریم بیمه نفت‌کش‌ها چگونه می‌تواند واردات نفت از ایران را تحت تاثیر قرار دهد، به بالا بودن بیمه شخص ثالث یا همان بیمه «حفاظت و غرامت» مربوط می‌شود. کشتی‌های حامل نفت، بسیار گرانقیمت هستند، اما صرف نظر از بیمه بدنه و تجهیزات فنی، به یک بیمه خاص شخص ثالث یا «حفاظت و غرامت» نیاز دارند. شرکت‌های کشتیرانی باید در قبال خطر احتمالی آسیب رساندن به افراد و محیط زیست بیمه شوند. معمولا در صورت بروز حادثه‌ای جدی، هزینه پرداخت غرامت به افراد و پاکسازی محیط زیست، به مراتب بیشتر از هزینه خود کشتی است. یک سوپر نفتکش که بین یک تا دو میلیون بشکه نفت را حمل می‌کند، چندین میلیارد دلار برای «حفاظت و غرامت» بیمه می‌شود.

 

 

اندرو باردو، رئیس گروه بین‌المللی بیمه‌گران حفاظت و غرامت در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: «بر اساس کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی، بیمه‌گرهای حفاظت و غرامت، متخصص پرداخت غرامت این آلودگی‌ها و غرامت شخص ثالث هستند. هیچ شرکت نفتکشی نمی‌تواند خطر نداشتن چنین بیمه‌ای را بپذیرد. در واقع، اگر بیمه نداشته باشد، اجازه ندارد فعالیت کند.» از سوی دیگر،  مطابق مقررات دریایی، مقام‌های بنادر نیز به نفتکش‌های فاقد این بیمه اجازه ورود و تخلیه نفت را نمی‌دهند.

همین موضوع، اتحادیه اروپا و آمریکا را نسبت به تاثیرگذاری تحریم بیمه خوش‌بین کرده است، چراکه حدود 95 درصد شرکت‌های تخصصی این نوع بیمه، در اروپا و عمدتا در لندن مستقرند. از این رو بود که از اول جولای 2012 برابر با 11 تیر، این شرکت‌ها از بیمه کردن هر نفتکشی که نفت ایران را به هر جایی از جهان ببرد، منع شدند.

ضرر بیمه‌گران اروپایی از تحریم بیمه نفت‌کش‌ها

در شرایطی که آمریکا و اروپا پیش‌بینی کرده بودند با اجرای تحریم بیمه نفت‌کش‌های حامل نفت ایران، کاهش چشمگیر فروش نفت، گریبان صنعت نفت ایران را خواهد گرفت،‌ اقدام خریداران عمده نفتی ایران در آسیا از جمله هند، ژاپن و چین در بیمه این نفت‌کش‌ها، سبب شد در این میان، صرفا این صنعت بیمه اروپا و به ویژه انگلیس باشند که بازار پرسود و منفعت صنعت نفت ایران را از دست بدهند.

آگاهی از این ضرر و زیان بود که موجب شد، حدود دو ماه پیش از قدغن شدن بیمه نفت‌کش‌های حامل نفت ایران، انگلیس، مهمترین مرکز این نوع بیمه‌گذاری‌ها، تمام تلاش خود را به کار گیرد تا سایر کشورهای اروپایی را متقاعد کند تحریم بیمه‌گذاری نفتکش‌های حامل نفت ایران را تا شش ماه بعد از اول جولای یعنی تا سال 2013 به عقب بیندازند.

 

 

هر چند انگلیسی‌ها در آن برهه گفتند نگرانی آنها بابت بالا رفتن شدید قیمت نفت است،‌ ولی واقعیت این بود که لندن به عنوان مهم‌ترین مرکز بیمه‌گذار نفتکش‌ها، به شدت تحت فشار شرکت‌های بیمه‌گذاری قرار گرفته که از راه بیمه نفتکش‌ها سود زیادی نصیبشان می‌شود. بر اساس آمار و ارقام موجود، بیش از 90 درصد تناژ نفت دنیا به وسیله یک کلوپ متشکل از 13 شرکت بیمه‌ای با نام « گروه بین‌المللی کلوپ‌های جبران و حفاظت» بیمه‌گذاری می‌شود که بیشتر آنها در لندن مستقر هستند و تعداد کمی از آنها هم در آمریکا قرار دارند.

در این رابطه نیز اندرو باردو، رییس گروه بین المللی بیمه‌گران حفاظت و غرامت گفته: «غرامت بیمه دریایی برای قربانیان حوادث دریایی طراحی شده است. با مختل کردن این بیمه‌ها، پوشش بیمه آنهاست که قربانی می‌شود، نه تحریم شوندگان و این چیزی است که ما مرتبا به معماران تحریم گوشزد می‌کنیم.»

با این حال،‌‌ پس از آنکه باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روزهای واپسین سال 2011 تحریم صنعت نفت ایران را امضاء کرد و 27 کشور اروپایی نیز خود را ملزم به دنباله‌روی از واشنگتن کردند،‌ شرکت‌هایی همچون وریتاس فرانسه، لویدز رجیستر انگلیس، دت نورسک وریتاس نروژ و جرمانیش لوید آلمان، تحت فشار مجبور به تعلیق قراردادهای خود با شرکت‌های کشتیرانی نفت ایران شدند. این تحریم‌ها، موجب شد مشتریان غیراروپایی نفت ایران، به خصوص، خریداران آسیایی که تقریبا 70 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کنند، به دنبال راه حلی جهت ادامه واردات نفت باشند.

هند، ژاپن، چین پیشگام دور زدن تحریم‌ها

از این رو بود که هند به منظور جبران این ماجرا،‌ با پوشش محدود بیمه‌گران هندی برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران موافقت کرد. به گفته «انیل دولی»، مدیر ارشد اجرایی انجمن مالکان کشتی ملی هند، شرکت‌های بیمه داخلی هند اجازه یافتند، تا پوشش 50 میلیون دلاری خسارت آلودگی و صدمات شخصی برای مالکان کشتی حمل‌کننده نفت ایران فراهم کنند، همچنین آنها پوشش بیمه 50 میلیون دلاری بدنه و موتور کشتی به منظور حمایت از کشتی‌ها در برابر خسارات فیزیکی تامین خواهند کرد.

 

 

دولت ژاپن نیز با تصویب قانونی، شرکت‌های بیمه‌گذار ژاپنی را مجاز کرد تا نفت‌کش‌های حامل نفت ایران را بیمه کنند. پس از هند و ژاپن، نوبت به چین رسید تا با اتخاذ تدابیر لازم مانع تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا و اروپا بر واردات نفت این کشور از ایران شود. از این رو بود که انجمن کشتیرانی چین اعلام کرد «نفتکش‌های حامل نفت ایران را تضمین می‌کند.» «جانگ شوگو»، مدیر عامل انجمن کشتیرانی چین در این باره گفت: به نهادهای دولتی اعلام کردیم نباید اجازه دهند، تحریم‌های یکجانبه غرب باعث زیان شرکت‌های چینی شوند. از آنجائیکه ما یک وارد کننده بزرگ نفت هستیم و به نفت نیاز داریم، دولت نباید اجازه دهد خطری مسیرهای انرژی را تهدید کند. در همین راستا، وزارت دارایی، وزارت حمل و نقل، کمیسیون توسعه و اصلاحات و کمیسیون مقررات بیمه چین درصدد اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای تضمین واردات نفت ایران و حمل آن به وسیله نفتکش‌ها هستند. 

با این اوصاف به نظر می‌رسد تحریم بیمه‌ای نفت‌کش‌های حامل نفت ایران، نه تنها نتوانسته آسیبی به صادرات نفت ایران وارد کند، بلکه شرکت‌های بیمه‌ای غربی و خصوصا اروپایی که نزدیک به 80 درصد مرسولات نفتی ایران را بیمه می‌کردند، از این بازار پر سود محروم کرده است.

انتهای پیام/ه.ص

اخبارمرتبط :

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
 
 
پربازدیدترین اخبار فارس
 
 
پربحث ترین اخبار فارس
 
 
پربازدیدترین اخبار بین الملل