• الخمیس ٢٥ رجب ١٤٣٦
  • Friday, May 15, 2015
  • جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
شناسه خبر: 943 منتشر شده در مورخ: 1393/7/26 ساعت: 10:08 گروه: صنعت و معدن  
کشتیرانی ایران همچنان در تحریم شدید است
مسعود دانشمند از تاثیر تحریم ها بر کشتی رانی می گوید:

کشتیرانی ایران همچنان در تحریم شدید است

در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها، عمده کالاهای کانتینری وارداتی در بنادر جنوبی خلیج فارس و در کشورهای دیگر تخلیه می‌شوند و بعد این کالاها با یک وسیله‌های کوچک‌تری به نام فیدر از بنادر جنوبی خلیج فارس به بنادر ایران می‌آید.

مسعود دانشمند/ رئیس اتاق مشترک ایران و امارات

در ایران دو شرکت کشتیرانی بزرگ وجود دارد از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفت کش ایران که این دو در تحریم‌ها آسیب زیادی دیدند و این روند کل صنعت کشتیرانی را تضعیف کرد؛ به این معنی که اولین اقدام تحریم کنندگان این بود که روابط این دو شرکت را با خارج از کشور را قطع کردند، امکانات بانکی را برای اینها قطع کردند و بعد هم بیمه را به روی این شرکت‌ها بستند.

استحضار دارید که کشتی‌ای که بیمه معتبر نداشته باشند یعنی همان بیمه P&I به هیچ بندری نمی‌تواند ورود پیدا بکند. در نتیجه کشتی‌های ایران به دلیل نداشتن این بیمه، نتوانستند وارد بنادر مختلف بشوند و کار انجام دهند مضاف بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با این اتهام که قطعات ممنوعه را برای صنایع هسته‌ای ایران حمل کرده است مشمول تحریم ها شد. در نتیجه کار کشتیرانی جمهوری اسلامی یک مقدار  سخت شد. با روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار این بود که کشتیرانی جمهوری اسلامی بتواند بعد از رفع تحریم‌ها کار خود را با توان گذشته از سر گیرد اما اینطور نشد، آمریکایی‌ها و اتحادیه اروپا تحریم را برنداشتند.البته اتحادیه اروپا در یک دادگاه به رفع تحریم ها علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رای داد، اما در دادگاه بعدی رای نداد. در مورد کشتی نفت‌کش هم به همین شکل است.

در حال حاضر شرکت ملی نفت کش ایران هم فقط می‌توانند نفت ایران را به چند کشور معدود از جمله چین و ژاپن و کره حمل بکند و به جاهای دیگر اروپا نمی‌تواند حمل کند. صادرات محصولات پتروشیمی ایران هم دچار مشکل شدند و در بازار کنونی به سختی می‌توان محصولات پتروشیمی را صادر کرد. بنابراین تحریم‌های به وجود آمده روی صنعت حمل و نقل به شدت اثر گذاشته و در نتیجه این اثر باعث شده است که تولید را هم تحت‌تاثیر قرار بدهد. از سوی دیگر الان شرکت‌های کشتیرانی خارجی به سختی این کالاها را برای ما جابه‌جا می‌کنند. ایران در زمینه LPG توانایی‌های بسیار بالایی دارد، اما برای حمل‌و‌نقل اینها تحت فشار قرار داریم و از این رو نمی‌توانیم حضور فعالی در بازار جهانی داشته باشیم. بنابراین تصور می‌کنیم که دولت یازدهم باید یک مقدار تلاش بکند که تحریم‌ها در زمینه کشتیرانی را برداشته شود.

در حال حاضر به دلیل  تحریم‌ها، عمده کالاهای کانتینری وارداتی در بنادر جنوبی خلیج فارس و در کشورهای دیگر تخلیه می‌شوند و بعد این کالاها با یک وسیله‌های کوچک‌تری به نام فیدر از بنادر جنوبی خلیج فارس به بنادر ایران می‌آید که این روند هزینه اضافی‌ای در حدود صد دلار برای هر تن به واردکنندگان تحمیل می کند.

همه‌ این مشکلات در نتیجه  تحریم‌ها است. درست است که ما همان کالاهایی را که قبلا می‌آوردیم می‌آوریم، اما هزینه‌ای که بابت حمل و نقل اینها می‌پردازیم بیشتر است و این موضوع روی قیمت تمام‌ شده کالا در داخل برای مصرف‌ کننده‌های تاثیر می گذارد از سوی دیگردر مورد صادرات هم هزینه صادرات بیشتر می‌شود که این رقابت‌پذیری کالای صادرات ما را در بازار جهانی با مشکل مواجه کرده است.

توقع این بود که دولت یازدهم بتوانند به گونه ای با دنیا تعامل کنند- همان طور که در وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی بود که با دنیا تعامل کند- و این تعامل به سرعت اتفاق بیفتد تا اولا صنعت حمل‌و‌نقل و کشتیرانی ما بتواند که کارهای خود را انجام دهد و ثانیا بتوانیم در بازارهای منطقه هم تاثیر داشته باشیم. تحریم‌ها در سه بخش بر ما تحمیل شده است. بانک، بیمه و حمل‌و‌نقل. به هر حال اگر ما بتوانیم یک مقدار از این تحریم‌ها و فشار تحریم‌ها را کم بکنیم یا حداقل بخشی از تحریم‌ها را تعلیق بکنیم، نه اینکه کاملا برداریم، طبیعی است که در همه ابعاد کشور اثر مثبتی می‌گذارد.

 

 

google-buzz twitter digg facebook linkedin
نظرات بینندگان
نظر شما
نام: ایمیل:
نظر:
پربیننده ترین اخبار
کمیته امداد، واردات پورشه و عدم پاسخ گویی سفر رئیس جمهور به شیراز و حاشیه جایگاه سخنرانی 1762 دستگاه پورشه از سال 88 وارد کشور شد+جدول 97 درصد معادن کشور در دست بخش خصوصی است خیز آلمانی ها برای حضور در صنایع نساجی ایران سازمان اقتصادی رضوی، 10 هلدینگ و 36 شرکت جا به جایی پایتخت از تهران شدنی است؟ اشتیاق غول های نفتی برای حضور در ایران تکذیب کمیته امداد و 2 سناریوی میلیاردی برای فرار مالیاتی کدام بخش اقتصاد ایران برای آفریقای جنوبی جذاب است؟ صادرات برق توجیه اقتصادی ندارد اشرف غنی و 2 میلیون کارگر افغان چه می کنند؟ ثروت 250000000000 دلاری دانشگاه آزاد واردات 42 میلیون دلاری چادر مشکی ورود سرمایه گذار خارجی شیر فلکه نیست که به سادگی آن را باز کنیم مقایسه حداقل حقوق بین ایران و 10 کشور دیگر مکران محل ساخت نیروگاه اتمی جدید ایران؛ کجاست؟ بازهم وعده پرداخت یارانه تولید آمریکایی ها به بخش معدن ایران باز می گردند؟ برنامه ای برای معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری به خارخی ها نداریم
پربحث ترین اخبار
آخرین اخبار
وزارت میراث فرهنگی و گردشگری؛ دولت مخالف مجلس موافق از قیمت مومیایی کردن تا مجوز دفن + جدول امید معدن کاران به کاهش حقوق دولتی زنده شد یوزپلنگ ایرانی یا مزایده منطقه معدنی؟ دعوت جهانی برای حضور در معادن ایران آیا منطقه معدن آنومالی D19 به چادرملو واگذار می شود؟ باید در جذب سرمایه گذاران خارجی به دنبال شرایط برد-برد باشیم کاهش 54 درصدی معاملات بازار برق بورس انرژی مذاکره برای تولید محصولات بنز در ایران دعوا بر سر میدان نفتی یاران و گرد و غبار خوزستان زندگی در ایران جذاب برای رسانه های خارجی بحران معادن سنگ آهن کشور حل می شود؟ دلیل درخواست ۱۵۰ هزار تن پالم اضافی برای صنایع غذایی چیست؟ ابلاغیه جدید دولت به ۶ عضو کابینه/ دستورات تازه درباره رونق تولید نگرانیم که صنعت پتروشیمی به سرنوشت صنعت ماکارونی دچار شود میدان نفتی یاران شمالی پلمب شد! جدیدترین قیمت برخی خودروها اعلام شد همه پالایشگاه های آسیایی، قرارداد خرید نفت از ایران را تمدید کردند افزایش حضور شرکت های خارجی و نمایشگاه نفت تخلف عجیب مزدی در اصناف زیرپله‌ای